Malin Molden lanserte sitt eget klesmerke i fjor høst. Allerede et snaut år senere skal hun vise fram «Flesh» under New York Fashion Week denne helgen. Hennes fargerike og uredde univers er stikk i strid med skandinavisk minimalisme. Selv beskriver hun designet sitt som et maksimalistisk bonanza – en jungel av fuskepels, tweed, glitter, broderi, krystaller og skinnende materialer.
– Folk sier jeg bringer en god dose glamour i arbeidet mitt, og det kan jeg ikke si meg uenig i. For min del handler det om å utfordre hvert produkt i den retning av når skal man gi seg – når skal man stoppe? Meningen med livet er å gi andre folk glede, og i mitt tilfellet kommer det i form av klær – om det så er en funky silhuett, et morsomt budskap eller en krystallbrodert donut – gi folket det de vil ha, forteller Molden til Melk & Honning.
Molds, som hun gjerne blir kalt, uteksaminerte fra fra mønsterkonstruktør og klesdesign ved Esmod i 2014 og som Diplom-student i 2015. Hun vant «årets konsept» da hun viste fram avgangskolleksjonen «Puten Is the Jesus of 2026». Politiske skikkelser er et gjennomgangstema i Molden sine kolleksjoner. Men det er ikke den politiske siden ved figurene som tiltaler henne – det er «bad boy»-stemplet.
– Det er interessant å ta «the good, the bad and the ugly» og gjøre det morsomt. For det er i det faktum at Putin, Trump og Jong Un ikke nødvendigvis relaterer til et kunst- eller moteaspekt at ting blir fascinerende. Det er her den fiktive tolkningen tar sted. Hvor mye kan man tulle med Putin før han blir pusekatt-Putin? Politikk og kreativ ytring er ofte en mix folk ikke velger å tro lar seg gjøre, og det er her at «fit for fight»-Molds kommer inn.
Etter Esmod gikk turen til London, hvor hun fikk en praksisplass hos designeren Roberta Einer.
– Jeg søkte meg egentlig inn på en master ved art-freak-showet som heter Central Saint Martins, hvor jeg fant ut at jeg ikke var spesiell nok til å bli tildelt studieplass – men det var helt greit, verken jeg eller Kanye West ble godkjent. Likevel fant jeg ut at jeg ville søke praksisplass i London, og Autumn/Winter 16/17 jobbet jeg for et nyoppstartet luxury womeanswear merke ved navn Roberta Einer.
Roberta Einer har jobbet for Alexander McQueen, Mary Katranzoue og Roksanda i London, samt Balmain i Paris. Hos Roberta Einer følte hun seg hjemme og fikk utløp for sine fargerike og gale ideer.
– Vi har den samme kitschy estetikken og det var virkelig gøy å se en «more is more» designer faktisk selge produkter. Her ble håndlagede jakker for 22.000,- solgt som varmt hvetebrød.
Molden lærte mye av teamet bak designeren og hun var personen som inspirerte henne til å starte sitt eget merke. Einer fortalte den unge klesdesigneren av hvis man ønsket å utarbeide noe autentisk og eget, så måtte man starte for seg selv. Etter fem måneder hos den estlandske designeren valgte hun å gå sine egne veier.
– Roberta drillet oss i tanken om at ja, vi kunne starte vårt eget klesmerke. Inspirasjonen til å være sin egen «girlboss» førte til at jeg – ung og dum – startet å jobbe med mitt kjønnsnøytrale klesmerket Flesh i april 2016.
Med Flesh har Molden har et ønske om å bringe farger, mønster og glitter inn i hverdagen til Nordmenn – hun er lei av ting skal være så nøytralt og praktisk hele tiden.
– Flesh handler om at du er ditt eget freak-show. Det handler om det faktum at vi må ta vare på det særegne vi alle innehaver. Du som menneske har ingen utgått dato, vi er ingen mennesker like, og at man noen ganger trenger en «looking for fucks to give attitude». Om du er trans, ser på deg selv som en typisk mann, eller føler deg selv flyte mellom de ulike formene for kjønn, er det en ting som er sant – du er ditt eget kjøtt og blod, du viser veien, og her hos Molds kan jeg love deg en good-time med klær og ablegøyer.
Molden har siden starten av vært klar på Flesh skal være et kjønnsnøytralt merke. Hun mener at et merke som tilbyr klær på tvers av kjønnene ikke trenger å være formløse og kjedelige av den grunn. Filosofien hennes er å holde ting kitchy og morsomt og det skal ikke begrenses til ett kjønn eller en viss alder. En venn presenterte henne en tankegang om kjønnsnøytralitet som hun virkelig la seg bite merke i.
– Det går ut på at man tenker på konsept og klær som én tanke, én ide som passer alt – én tanke hvor du ikke trenger å få plass til pupp eller pikk. Trekker man kjønnet fra likningen, tilsier det at man tenker mindre på alder, religion og sosial kontekst, og det er et språk som virkelig snakker til meg. Det er befriende å tenke «mindre kjønn, mer føn», og heller gi mitt alt – gi folket glamour.
Molden skal med en gjeng andre norsk designere – slik som Christine Andresen, Lisa Anker-Rasch Strøm, Line Gilhuus, Pernille Fristad og Siri Sveen Haaland – holde visning under New York Fashion Week denne helgen.
– AW17/18 blir mitt første steg ut i verden ettersom at jeg lanserer merket mitt Flesh. Og jeg er smågira på å se hva slags respons jeg kan få. Blir det et fullstendig blodbad eller kommer jeg med levende gjennom showet?
Kolleksjonen hun skal vise i motehovestaden har fått navnet #kimmieandMalinTakeNewYork. Utgangspunktet er prograndaen fra Nord Korea med Kim Jong Un i spissen.
– Tematikken kjører i kjent Molds-stil en høyest uoppnåelig diktator «BFF-vibe». Jeg tenkte: «Molds, hva om du lager din egen Molden-propaganda?» Jeg tar Nord-Korea og Kim Jong Un nært hjerte og lar dem kjenne på en mer funky hverdag. Sammen holder vi hender mens vi drar vi på et artig eventyr.
Molden føler at hennes designestetikk hører mer hjemme i det store eplet enn i hjemlandet. Hun forteller at det føles naturlig og mer riktig å vise i New York City.
– Det er mange som refererer til å vise på New York Fashion week som en designers drøm, men mitt absolutte ønske er å kunne selge produkter og faktisk kunne leve av dette. Med tanke på at det er en større synlighet enn ved en visning i Norge, håper jeg visningen kan medbringe både hell og lykke, sier Molden.
Etter visningen i New York er planene mange. Hun skal ta på seg frilansopprag for ulike merker som hun ble kjent med i London – og ikke minst skal Flesh utvikles videre.
– Det er på tide å få kjøtt på beina, og å bli seriøs «business woman» – Flesh skal bli et allmenn kjent klesmerke Norge skal bli stolt av å kalle en del av norsk mote!, avslutter Molden.
Les om flere av Norges nye designtalenter