Norges nye designtalenter: Arct

Publisert:

Del innlegg:

Arct3-e1469883692529-1105x640
Foto: Oslo Runway/Indigital Images

Arct drives av brødrene Emil og Alexander Krystad Marthinsen fra Nesodden. Det startet som et accessorize-merke, men for et par år siden ekspanderte de og nå tilbyr Arct kleskolleksjoner for både dame og herre.

Det var Emil som først tok initiativ til å starte Arct da han søkte på Kunsthøyskolen. Han ønsket å ha med storebroren Alexander på laget, som også ønsket å være med på å skape noe. Begge har diverse erfaring fra motebransjen og sammen driver de også designkollektivet og konseptbutikken F5.

Hvordan og når startet interessen deres for klesdesign?
Alexander: – Jeg har vært interessert i klær og mote så lenge jeg kan huske, men begynte ikke å designe egne ting før Emil og jeg startet Arct sammen. Før dette begrenset jeg meg til å sy om egne klær, ofte med ganske uheldig utfall.

Emil: – Min interesse for klær har vært der lenge, med en mor som sydde og strikket mye selv, og var flink til å kle seg med begrensede midler. Det er nok noe av det som drev meg sterkest mot bransjen, og som gjorde at jeg ønsket å lære meg faget og å arbeide med dette.

Arctcollage5
Foto: Oslo Runway/Tuva W. Dyvik

Beskriv deres design med få ord.
Alexander: – Arct er produkter vi selv vil bruke, i stor grad inspirert av vår felles oppvekst på 80- og 90-tallet.

Emil: – Kontemporært, ærlig  og i utvikling.

Hvem designer dere for?
Alexander: – Jeg har ingen oppkonstruert personlighet jeg designer for, men tar utgangspunkt i hva jeg ønsker å bruke selv, eller synes er spennende å jobbe med. Hvem som kjøper det tenker jeg ikke så veldig mye på under den kreative prosessen, det kommer inn senere.

Emil: – Arct er veldig personlig for meg, vi gjør alt selv og det formes mye av våre erfaringer og inntrykk. Det er naturlig at de som deler noen av referansene er de som vil føle seg mest hjemme hos oss.

Arctcollage7
Foto: Oslo Runway/Tuva W. Dyvik

Hva er deres største inspirasjonskilde?
Alexander: – Vår felles oppvekst, popkultur, kunst og andre referanser fra denne perioden. Ettersom vi blir eldre, utvides og forflyttes tidsperioden vi fokuserer på.

Emil: – Jeg inspireres mye av de som er rundt oss, og miljøet rundt F5. Det er folk i bransjen som jobber døgnet rundt for å lykkes med det de driver med, og min egen drivkraft øker når jeg ser hvor mye bra folk får til.

Hvilke designere ser dere opp til?

Alexander: – Av internasjonale merker og designere vil jeg nevne italienske Sunnei, og det helt nye merket GmbH, som ser spennende ut! Jeg synes også det er viktig å ikke glemme alle de flinke norske designerne, og akkurat nå synes jeg spesielt Henriette Moe Winsnes (MOE Oslo) er spennende å følge med på.

Emil: – Da jeg bestemte meg for å søke Khio så jeg en del på for eksempel Christophe Lemaire og Damir Doma. Jeg er glad i materialer, og liker de som i tillegg til form også utvikler materialiteten i plaggene.

Arctcollage8
Foto: Oslo Runway/Tuva W. Dyvik

Hvem drømmer dere om at skal gå i deres design?
Emil: – Det mest givende er når man ser folk man ikke kjenner bruke produktene vi har laget.

Hva er planene framover?
Alexander: – Vi ønsker å bygge Arct som et tydelig og sterkt brand, samtidig som det er naturlig for oss å koble merket vårt tett opp mot F5-prosjektet. Inntil videre vil Arct selges eksklusivt på F5 Concept Store, og vi vil vise kolleksjonene i Oslo.

Emil: – Fortsette å utvikle oss, og bidra til aktivitet i motemiljøet i Oslo.

Arctcollage6
Foto: Oslo Runway/Tuva W. Dyvik

Les om flere av Norges nye designtalenter.

Siste artikler

Dette kan du finne på i Oslo i helgen

Enda usikker på hva du skal finne på i helgen? Hva med å sette i gang julestemningen på...

Comprimé: Kapselgarderoben som tåler livet

Comprimé kombinerer tidløs stil med funksjonelle materialer - og vil gjøre det enklere å kle seg godt hver...

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...