Nordisk mediegigant kaster seg inn i kampen om nettkundene

– Bransjen er helt avhengig av nye modeller for samarbeid for å sikre den inntjeningen vi faktisk trenger.

I september ble det kjent at mediekonsernet Schibsted kaster seg inn i kampen om nettkundene med lanseringen av tjenesten Svosj som skal være en løsning på problemene knyttet til frakt. Å få sendt ting fra nettbutikker hjem har nemlig tidvis vært en både lang, dyr og uforutsigbare affære.

På kort tid har fraktselskapet – hvis navn i likhet med betalingstjenesten Vipps skal reflektere kjappheten man kan forvente seg av tjenesten – knyttet bånd med en rekke nettbutikker, blant dem Vita, Ferner Jakobsen, Lyko og Pierre Robert.

Svosj baserer seg på at kundene betaler 29 kroner i måneden for ubegrenset fri og rask frakt fra disse nettbutikkene.

Lanseres på overtid

– Nettopp det at Schibsted er et mediekonsern gir oss et sterkt fundamentet for å lykkes med Svosj, forteller Ådne Skjelstad I Schibsted til Melk & Honning.

– Gjennom avisdistribusjonen eier og drifter vi allerede Helthjem, det mest effektive distribusjonsnettverket for netthandelspakker i Norge. Således er Svosj bygget på toppen av vår eksisterende virksomhet.

Ådne Skjelstad hos Svosj

Ifølge han er det derfor de kan skilte med korte leveransetider og returer. Han mener det er en direkte link mellom det å være et medieselskap og det å kunne lykkes som fraktleverandør.

– I tillegg har Schibsted en sterk kultur og god erfaring med å skape digitale forbrukertjenester som for eksempel FINN og Prisjakt. Det kommer godt med når vi med Svosj skal skape en enklere, bedre og mer forutsigbar shoppingopplevelse på nett.

Nettbutikkenes lovnad om fri frakt og retur har ført til at forbrukernes shoppingvaner har endret seg; de har handlet mer, men i mindre porsjoner. Dermed har nettbutikkene selv sittet med en stadig høyere regning hva gjelder frakt. Zalando er blant de som derfor har kuttet ut å tilby fri frakt og retur.

Tidspunktet for å lansere Svosj er på overtid, mener Skjelstad.

– Mange nettbutikker sliter med å skape tilstrekkelig overskudd, og bransjen er helt avhengig av nye modeller for samarbeid for å sikre den inntjeningen vi faktisk trenger.

Responsen fra norske nettbutikker tilsier at Svosj er en god løsning på problemet.

– Det gjør at det blir enda mer attraktivt for kunder å handle i deres butikker og mer lønnsomt for butikkene selv.

Les også: Slik påvirker de nye tollreglene norske butikker

Utfordringer knyttet til forbruk, distribusjon og retur

Det har vært mye snakk om de miljømessige konsekvensene ved fri frakt og retur. Skjelstad forteller at de har hatt nettopp det i tankene når de har bygget opp Svosj.

– Bærekraft og sirkulær økonomi er en del av Schibsteds strategi. I alle våre virksomheter – også Svosj –  er vi opptatt av hvilket miljø- og samfunnsmessig fotavtrykk vi setter. Vi ønsker å gi mennesker mulighet til å ta gode økonomiske og bærekraftige valg. 

Han forteller at de har bygget fraktabonnementet på toppen av deres eksisterende virksomhet, nettopp for å kunne utnytte distribusjonsnettverket som allerede finnes.

– Det er jo også bærekraft. Når vi setter opp budruter og velger transportmidler, når vi utvikler emballasje, returordninger og nye konsepter for gjenbruk og når vi er i dialog med partnere, er vi gjennomgående opptatt av å finne de mest bærekraftige løsningene.

Han legger ikke skjul på at netthandelen har noen åpenbare utfordringer knyttet til forbruk, distribusjon og retur.

– Men nye utfordringer trenger nye løsninger. Og Schibsted har beviselig både ressurser, vilje og de beste folkene til å tenke nytt. Vi er på god vei, men har langt igjen. Og en forutsetning for å lykkes, er at vi også må klare å gjøre bærekraften kommersiell.  

Amazon Prime en konkurrent?

– Mange frykter nettkjempen Amazons inntog også i Skandinavia. Er det en konkurrent dere har fokusert på?

– Amazon Prime er en stor utfordrer til nordiske nettaktører, med sin erfaring på området – og mulighet til å vokse seg store veldig raskt. Vi ønsker gjennom Svosj å rigge nordiske netthandlere bedre for denne konkurransen, gjennom å gi de tilgang på en stor medlemsbase og jobbe med å styrke våre fordeler ytterligere.

Skjelstad mener likevel at de har spesielt tre strategiske fortrinn mot den typen store, globale aktører; lokal nærhet og kunnskap, etablert infrastruktur og lokal tillit og troverdighet.

– Vi vil kun ha godkjente, seriøse, nordiske nettbutikker. Mange opplever mye usikkerhet rundt handel fra utlandet; leveringstid, toll og avgifter, kundeservice, returer og om varene står til forventningene. Medlemmene våre skal slippe å ha disse bekymringene hos våre partnerbutikker.

Foreløpig har ikke Schibsted planer om verken skandinavisk eller internasjonal ekspandering.

– Vi begynner i Norge, og tenker å etablere oss godt her før vi eventuelt vurderer om det kan være et marked for tilsvarende tjenester andre steder, avslutter han.

Les også: Slik blir fremtiden for netthandel