Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Store endringer for Day Birger et Mikkelsen når det danske motemerket nå relanseres
Fra den norske influenceren Annabel Rosendahls kolleksjon for Day

Nå relanseres det danske motemerket Day Birger et Mikkelsen

– Jeg er ferdig med å designe klær til et ideal om en kvinne som ingen kan leve opp til.

Etter å ha takket for seg som kreativ leder i By Malene Birger i 2017 er Christina Exsteen nå klar med sin første kolleksjon for Day Birger et Mikkelsen som nå relanseres.

Hun fikk stillingen som kreativ direktør for det nå 24 år gamle danske motemerket i fjor vår etter at grunnleggeren Keld Mikkelsen solgte sine eierandeler i selskapet i 2019.

Med det skal Exsteen stå for kolleksjonene hos både Day Birger et Mikkelsen og 2nd DAY.

AW21 er hennes første kolleksjon i sjefsstolen.

Til danske Fashion Forum sier designeren at hun er «ferdig med å designe klær til et ideal om en kvinne som ingen kan leve opp til».

Hva eller hvem hun konkret sikter til vites ikke. Men nå står hun i alle fall i spissen for relanseringen av det danske motemerket sammen med Peter Henriksen. Siden 2014 har han vært selskapets CEO. I november 2019 overtok han aksjemajoriteten fra grunnleggere Keld Mikkelsen.

Christina Exsteen

– Det gir ingen mening å lage klær som skremmer kvinner vekk, eller for oss til å føle oss feil i vår kropp og vår hverdag, sier hun til det danske bransjenettstedet.

– Det nye Day skal hylle hverdagen vi kvinner har. Det er i hverdagen at vi skal gå rakrygget, smile med øynene, føle oss sterke og ikke minst sexy.

Selv beskriver hun den nye kolleksjonen som «funksjonell» og «med konkrete, anvendelige styles» der hverdagen står i fokus. Kanskje ikke så dumt nå som hverdagen jo er en stor del av nettopp hverdagen med mer tid hjemme, sosial distansering og langt mindre reiser og annet gøy.

En sniktitt på nye Day.

Selv var hun ikke sikker på om hun noensinne igjen ville stå i spissen for et motehus etter tiden i By Malene Birger. Pausen brukte hun til å jobbe som kreativ konsulent. Men også til å gå i seg selv for å finne ut av hvilke verdier som var viktig for henne. Svaret var blant annet funksjonalitet.

– Kolleksjonen er en kuratert vri på den moderne kvinnens fremtidige favoritter i mykt ull, praktisk canvas, rått skinn og lakk. Kontrasten til dette er feminine og lette silhuetter som fungerer som en hyllest til det ukompliserte livet. Det blir et helt nytt Day – og en tiltrengt ny start.

Også i 2018 var det store endringer for det danske motemerket. Etter å ha delt opp sine tre merkevarer Day Birger et Mikkelsen, 2ndday og Day et fem år tidligere, solgte selskapet sistnevnte tilbehørsmerkevare.

Day har butikker flere steder i Norge, og konseptbutikker i Trondheim, Bergen, Stavanger, Ski og i Oslo (Byporten, Hegdehaugsveien og Storo), samt en på Sjølyst.

Les også: Nok et designersamarbeid fra H&M

Siste saker

Mest lest nå
Les mer