Bilde via Mattel

Nå kommer verdens første kjønnsnøytrale barbier

60 år gamle Mattel forsøker å være med i tiden.

Siden den første Barbiedukken ble lansert i 1959 har produsenten Mattel forholdt seg nærmest utelukkende til et hvitt og tynt skjønnhetsideal. Hun fikk etter hvert både én og annen «venninne» som var afroamerikansk, asiatisk eller fra den amerikanske urbefolkningen, men det var heller unntaket enn regelen.

De siste årene har Mattel forsøkt å endre denne praksisen. I 2016 lanserte de derfor Barbiedukker med kurver – blant annet én inspirert av modell Ashley Graham. Tidligere i år kom også en handikappet dukke på markedet.

Nå ønsker de også tilsynelatende å være med på notene hva gjelder den nye åpenheten rundt ulike kjønnsbegrep. Derfor lanserer de for første gang i sin 60 år lange historie en kjønnsnøytral serie med barbiedukker.

Kjønnskreative barn gruet seg til julaften

Under navnet «creatable world» forteller de til Time Magazine at det skal være en invitasjon til at alle kan få være med på leken, bokstavelig talt.

Dukkene er forsøkt gjort så nøytrale som mulig, slik at det ikke skal være åpenbart hvilket kjønn de er født med eller identifiserer seg som; de har hverken bryster eller brede skuldre, ikke for fyldige lepper eller for lange øyevipper. Alle dukkene leveres med kort hår, en parykk med lange lokker som man kan bruke dersom man ønsker det og en variert garderobe.

I forkant av lanseringen har Mattel testet dukkene hos 250 familier, der noen av dem hadde barn som identifiserte seg som kjønnsnøytrale eller trans.

– Det var noen av de kjønnskreative barna som fortalte at de gruet seg til julaften fordi de visste at uansett hva som lå under juletreet ville det ikke passe helt for dem, forteller Monica Dreger, leder for forbrukerinnsikt hos Mattel, til Time Magazine.

– Dette er den første dukken de kan finne under treet og føle at er for seg, fordi den passer til alle, uansett hvem man er.

Se dette innlegget på Instagram

In our world, dolls are as limitless as the kids who play with them. Introducing @CreatableWorld, a doll line designed to keep labels out and invite everyone in. #AllWelcome

Et innlegg delt av MATTEL (@mattel)

Les også: Barbie fyller 60 år: Lanserer dukke inspirert av denne supermodellen