Nå blir jakka di inngangsbillett til de kuleste festene

I framtiden, til og med nær fremtid, kan jakken din begynne å kommunisere utad for å gjøre hverdagen lettere for deg.

Søler du noe på deg vil jakken ved hjelp av innebygget teknologi samarbeide med vaskemaskinen om å finne det perfekte vaskeprogrammet. Ønsker du å komme inn på eksklusive fester og klubber vil jakka di være inngangsbilletten når dørmannen scanner en såkalt «RFID-tags» inne i jakkeermet. 

Det hele foregår foreløpig i liten skala, men flere og flere små bedrifter er i ferd med å utvikle dette. Tidligere denne måneden fant messen Decoded Fashion sted i New York, som har som visjon å fungere som et knytningspunkt mellom motebransjen og tech-bransjen. Der presenterte Avery Dennison, som er en internasjonal leverandør av merkelapper til klær, og EVRYTHNG, som er en internet start-up, om en såkalt interaktiv bomberjakke kalt ‘BRGHT bomber’. Den er kréert i samarbeid med en av finalistene i CFDA/Vogue fashion fund kalt Rochambeau og det hele går under hashtagen #Borndigital.

Ifølge dem tilbyr plaggene helt eksklusive opplevelser innen restaurant, kunst, forretning og mote spesielt utvalgt til deg og din livsstil, man kan samle opp poeng og man får tilbud ingen andre får. Bare 15 jakker vil bli solgt i første omgang og ligge på hyllene i The New Stand i New York fra og med desember av. Prisen vil være på 5300 kroner.

– Ethvert fremtidsrettet motemerke jobber med hvordan de skal kombinere fyskiske butikker med digitale medier og tjenester, alt sammen hjulpet av intelligente dataplatformer, for å lage personlige opplevelser rundt det å kjøpe og eie produkter, fortalte grunnleggeren av EVRYTHNG,Andy Hobsbawm, under DECODED fashion messen.

Trendforskerne i WGSN la fram sine nyeste analyser under en konferanse den 10 november i år, som støtter opp at klær med innebygd teknologi er fremtiden. Innen 2030 vil det ikke lenger være behov for å ha klokker, briller eller liknende, såkalt «wearables» som det kalles – alt vil ligge inne i klærne våre.

Burberry har allerede begynt å benytte seg av teknologien i sin forretning i Regents street i London. Prøver kundene en trenchcoat i prøverommene der reagerer speilet på RFID-merkelappen og begynner å vise hvordan jakken ble laget og hvordan den så ut da den ble vist på catwalken.

Avery Dennison har allerede blant andre Nike, som er i gang med å lage sko som kommuniserer med mobilen din, og Hugo Boss på kundelisten. Tidligere  har de uttalt at resultatet av samarbeidet mellom EVRYTHNG og dem selv vil resultere i at 10 milliarder plagg i fremtiden vil være koblet til internett. Om det vil skje vil tiden vise, men det ser i alle fall ut til at fremtiden blir mer og mer futuristisk, slik man så for seg for 50 år siden at den ville bli.

Kilde: Quartz

Les også: Denne ringen stopper kjæresten din fra å sniktitte på tv-serier uten deg