Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
celine

Nå er siste sjanse til å få tak i «old Celine»

– Vi merker at kundene er fortvilet, sier Icon-eier.

Motebransjens kanskje største hjertesorg i 2018 var da Phoebe Philo gikk av som sjefsdesigner for erkefranske Celine og da Saint Laurent-baserte Hedi Slimane overtok stafettpinnen. I et tiår hadde kvinner over hele verden lagt sin elsk på Philos visjon, og mange mente at designeren virkelig skjønte hva kvinner ønsket å kle seg i. Fra Philos minimalistiske og relativt androgyne design, fikk vi med Slimane en langt mer rocka og sexy kolleksjon, i form av hans sedvanlige mini-kjoler sett på syltynne modeller. Og verken i motepressen eller på sosiale medier lot reaksjonene vente på seg.

I det butikkene nå inviterer til januarsalg forsvinner den siste kolleksjonen fra Philo for Celine fra butikkhyllene. Så vil du sikre deg en del av det som har fått tilnavnet «old Celine» gjelder det å være rask.

Vi har tatt en prat med Oslo-butikkene Vincci og Icon, som er de eneste butikkene i Norge som fører det erkefranske luksusmerket.

Etterspørsel fra utlandet

Butikksjef hos Vincci, Karolina Hellström, forteller til Melk & Honning at de siden i høst har merket stor etterspørsel etter Philos siste kolleksjon for Celine.

– Det er stor etterspørsel etter Philos kolleksjon og spesielt fra utlandet. Vi opplever at våre faste kunder har vært tidlig ute med å sikre seg sine must haves, sier hun, og fortsetter:

– Vi får mange henvendelser fra utenlandske kunder og personal shoppers. Fysisk i butikken har vi hatt en del kunder fra Asia som ser etter spesifikke modeller og farger som har vært utsolgt i hjemlandet deres i flere måneder.

Hos Vincci mottok de den første vesken med navnet «16» fra Slimanes første kolleksjon i midten av desember, og Hellström kan fortelle at den allerede er begynt å selge. Ready-to-wear-kolleksjonen kommer i butikkhyllene i januar og februar.

Les også
Motens TikTok-tabber: Trendene vi angrer på fra 2024

– Her får vi se det Slimane gjør best, nemlig tailoring blandet med strikk. Utvalget vårt er fokusert til markedet vårt og med våre faste kunder i fokus. 80 prosent av veskene er fortsatt Philos design, så alt i alt tror jeg ikke at forandringene kommer til å oppleves som så store som forventet.

Genser, veske og sko fra Philos Celine. Foto: @VincciOslo

Fortvilte kunder

Maria Christensen, den ene halvparten bak luksusbutikken Icon på Frogner i Oslo, forteller til Melk & Honning at de har merket stor etterspørsel etter «old Celine» siden Slimanes debutkolleksjon i høst.

– Vi merker at kundene er fortvilet. Hos oss er det voksne kvinner som har handlet klærne fra Celine i flere år. Det har stort sett vært karrierekvinner som har hatt økonomien til det, sier Christensen.

Celine-blazer hos Icon på Frogner. Foto: @ms_icon

Hun forteller at kundene er oppgitt fordi Slimanes Celine-visjon er så langt fra det vi tidligere har sett fra det erkefranske motehuset.

Icon var den første butikken i Norge som tok inn Celine høsten 2015 da Philo enda satt i sjefsstolen. De vil fortsette å føre Celine også til våren, da med den første kolleksjonen signert Slimane. Hvordan fremtiden til merket blir hos Icon etter denne sesongen er fortsatt ikke avklart.

Hovedbilde: Kampanjebilde fra «old Celine»

Les også: Dette er Norges nye modellhåp

Siste saker

Mest lest nå
Les mer