Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Nå er Ultrafragola-speilet overalt igjen
(Foto: Instagram @ninasandbech)

Nå er det 100 000 kroner dyre Ultrafragola-speilet overalt igjen

– De siste månedene har etterspørselen tatt helt av.

Det er ikke første gang det store lysende speilet med bølgete kanter dominerer Instagram-feeden. Først mot slutten av 2019 var det 70-talls pregede speilet å se overalt. Nå er det igjen utallige selfies rammet inn av det neonlysende speilet i sosiale medier.

Det er den italienske designeren Ettore Sottsass som designet det ikoniske speilet i 1970. Det har siden blitt relansert flere ganger gjennom det italienske interiørmerket Poltronova. Navnet Ultrafragola er italiensk og betyr noe slikt som «ultra-jordbær».

Ifølge Stylight økte søkene etter speilet med 70 prosent i januar i år sammenliknet med desember. Også Google Trend kan bekrefte trenden, og melder om en økning på 170 prosent.

Se dette innlegget på Instagram

Et innlegg delt av Nina Sandbech (@ninasandbech)

Se dette innlegget på Instagram

Et innlegg delt av Linn Eklund (@linneklund)

Design- og kunstgalleriet Utopia Retro Modern på Grünerløkka er den eneste forhandleren i Norge som selger det populære speilet.

– Det er veldig mange som spør etter dette speilet, men det er prisen som begrenser hvor mange salg det blir, sier Fabio Carlesi hos Utopia Retro Modern.

Det populære speilet har en prislapp på nesten 100 000 kroner.

Carlesi forteller at det akkurat nå er stor pågang fra folk som vil ha tak i speilet, og at det for øyeblikket er en leveringstid på tre måneder.

– Speilet er faktisk blitt et ikon i motemiljøet over hele verden. Vi har solgt det til flere motebloggere, og får stadig forespørsler internasjonalt. Vi leverer det også til andre land i Europa.

– Vi har solgt det i et par år, men de siste månedene har etterspørselen virkelig tatt helt av, forteller han.

– Hele Memphis-perioden har fått mye oppmerksomhet de seneste årene, sier den danske influenceren Marie Jedig.

Hun tror det kan forklare den økende interessen for speilet som hun selv har investert i.

– Flertallet har, spesielt nå under koronapandemien, hatt behov for å flykte fra virkelighetens vanvidd ved å dykke ned i barndomsdrømmer og absurdisme for å la seg underholde og bli overveldet estetisk i en tid der nye regler og sykdom dominerer.

Også multibrand-butikken Moniker på Valkyrien på Majorstuen i Oslo har sikret seg et eksemplar av det svært populære Ultrafragola-speilet.

Det har naturlig nok resultert i utallige selfies og dertilhørende Instagram-poster fra besøkende i det svært så populære speilet.

Ultrafragola-speilet hos Moniker. (Foto via Instagram @monikeroslo)

Skribent og kunst- og motekulturhistoriker Ragnhild Brochmann mener speilets comeback kan forklares med samme grunn som at tørkede blomster er inn igjen – og postmodernismen forøvrig.

I saken som stod på trykk i Morgenbladet i fjor skriver hun om «de flashy, tørre bukettene» som hun mener «spiller en sentral rolle i det paradigmet vi kan kalle hjemmet-som-livsstilsbutikk»: «En like sprelsk som dønn uforpliktende ervervelse som viser kjøperens evne til å kna fremmedartede, gjerne «underlige» objekter inn i et veltemperert hele, slik moten er nå. Med andre ord – som viser evnen til å være kurator».

– Det er et skikkelig blikkfang som skiller seg ut. Det er også uten tvil blitt et statussymbol. Et speil til 100 000 kroner er mildt sagt ikke noe for hvermannsen, sier Elise Alexandra Årnes Gulbrandsen i Min Mote.

Hun har tidligere skrevet om det populære speilet.

Elise Alexandra Gulbrandsen
Elise Alexandra Gulbrandsen. Foto: privat

– Hva tror du er grunnen til den økte interessen nå?

– Etter et år langt utenfor normalen kjenner nok flere på at vi trenger noe lekent, gøyalt og fargerikt å se på. At det kjennes ut som litt luksus er heller ikke dumt. Ultrafragola sjekker av alle boksene.

– Og at flere influencere kaster seg på gjør det jo, i hvert fall ikke foreløpig, mindre populært

Les også: Disse lysene tar av på Instagram

Siste saker

Mest lest nå
Les mer