Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Mulberry lanserer det som skal være verdens første bærekraftige skinnveske
Mulberry. Foto: Oliver Hadleepearch via @mulberryengland

Luksusmotehus med verdens første bærekraftige skinnveske

Inspirert av plastposen.

Stadig flere grønnere initiativer kommer på bordet i kampen om forbrukernes gunst. For det er ikke til å stikke under stol at bærekraft ikke bare kan, men også må være en del av ethvert produkt som blir produsert i motebransjen i dag.

Nå lanserer Mulberry det som visstnok skal være verdens første 100 prosent bærekraftige skinnveske.

Vesken som har fått navnet Portobello Tote, er produsert i det britiske luksusmerkets karbonnøytrale fabrikker i Somerset i England. Alle av Mulberry sine fabrikker, kontorer og retail-butikker i Storbritannia ble karbonnøytrale i år. Og merket har store planer om å fortsette på en global skala innen 2025, ifølge The Independent.

– Portobello beholder den vakre nytten av denne silhuetten og høyner det til en elegant tote som er praktisk, og enda viktigere, skapt for å vare, sier Johnny Coca, kreativ direktør i Mulberry.

Biprodukt av matproduksjon

Vesken er lagd av lær av europeisk opphav som i tillegg er et biprodukt av matproduksjon. Det kommer fra et godt ansett garveri, som har vunnet pris av Leather Working Group, som skal sette bærekraft innen skinnindustrien høyt. Sømmene på vesken blir laget med Epic EcoVerde-tråd lagd av resirkulert fiber fra polyester.

På Instagram skriver Mulberry at utgangspunktet for vesken var det ultimate hverdagslige objektet, nemlig plastposen. Funksjonell, men noe som gjerne kastes etter bruk.

https://www.instagram.com/p/B5ud0cblo2O/

Men prisen for bærekraft er høy. Vesken koster nemlig 795 pund, tilsvarende rundt 9600 norske kroner.

Fortjenesten fra salget av vesken vil bli donert til World Land Trust, en ideell miljøorganisasjon som var den første til å etablere seg i Storbritannia for 30 år siden.

– Gjennom vår Mulberry Green-ansvarsforpliktelser, fortsetter vi vår innovative tilnærming til design og produksjon på en pliktoppfyllende måte, og sikrer at vi gir ekte luksus og ekte ansvarsfulle produkter til våre kunder, sier Thierry Andretta, daglig leder i Mulberry til The Independent.

Les også
Fra norsk tradisjon til innovasjon

Les også: Anna Wintour kaster seg inn i bærekraftdebatten

Siste saker

Mest lest nå
Les mer