Din etterlengtede dose motenyheter.
Hvem, hva hvor? Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på motenyheter fra bransjen. Ikke gå glipp av siste nytt.
Brukt Ganni selger for millioner på nett – men Ganni selv tjener ingenting.
I en tid hvor bruktkjøp bare blir mer og mer attraktivt, er Ganni et av de mest populære merkene på resale platformer som Vestiaire Collective og Trendsale. Ifølge danske Fashion Forum, opprettes det hundrevis av Ganni-annonser om dagen på Trendsale alene. Også hos norske Tise og Finn.no er det ikke mangel på videresalg av Ganni-klær.
Nå vil Ganni selv sørge for at også de tjener penger på denne million-industrien.
Nicolaj Reffstrup kan fortelle at vi har litt av hvert i vente:
– Vi skal tilby vår community flere ulike muligheter å nærme seg oss på, gjennom eie, leie og salg av Ganni. Vi skal gjøre dette på en måte som er så flytende at forbrukerne ikke engang merker at de har tatt det ansvarlige valget. Og så skal vi sørge for at vi tjener penger på det, sånn at vi kan skalere initiativet og skape en varig endrig i måten vi forbruker mote på.

Hermès slipper neglelakk.
Luksusmerket, som er i toppsjiktet når det gjelder vesker, har akkurat lansert Les Mains Hermès. Nyhetene om en neglelakklinje som nytt kapittel av Hermès Beauty ble sluppet tidligere i år, fikk mye oppmerksomhet og skapte raskt høye forventninger.
Neglelakklinjen som endelig er her, består av 71 prosent naturlige ingredienser og kommer i 24 fargenyanser. I tillegg har de også lansert pleieprodukter og negleverktøy.

Louis Vuitton trapper opp grønt fokus.
Luksusmotehuset har nylig åpnet opp om egne grønne tall. I eksklusivt intervju med WWD, forteller merket at de per i dag resirkulerer eller gjenbruker 93 prosent av materialene.
I tillegg deler de blant annet at 69 prosent av energien som driver verkstedene og andre steder for logistikk er forybar, og at 52 prosent av råmaterialene deres er sertifisert som mer bærekraftige. Chief executive Michael Burke forteller at de også jobber med å «designe ut» all engangsplast fra produktene sine – særlig engangs-filmen som skal beskytte metall og hardware som alltid er på nye produkter.
Det er første gang merket er åpne om sin grønne målsetting. Planen er å nå 100 prosent på alle punkter, blant annet de nevnt over, innen 2025.
– Dette er ikke noe vi akkurat har begynt med, men vi begynner å snakke om det nå fordi vi har fakta og nok erfaring til å forplikte oss til uttalelser og mål, sier Burke.

Stine Goya opplever fordoblet økning.
Danske Stine Goya har delt årsregnskap fra april 2020 til april 2021 med mer enn fordoblede tall. Med det svarer de selv på spørsmålet de stilte i tittelen til sesongens SS22 visning under moteuken i København, nemlig How Much Can We Grow?
Representanter fra merket forteller til Fashion Forum at de tror økningen delvis skyldes en økt etterspørsel etter fargesterk og leken mote som følge av koronapandemien.

Virgil Abloh hedres med stipend-pris.
The Fashion Scholarship Fund sin årlige prisudeling velger i år å hedre Virgil Abloh fra Off-White og Louis Vuitton samt Geoffroy van Raemdonck fra Neiman Marcus Group for sine bidrag til moteindustrien.
Abloh skal hedres for stipendordningen Post-Modern Scholarship Fund som han opprettet i samarbeid med FSF i 2020, for å bidra til å gi svarte studenter fordeler gjennom økonomisk støtte, karriereveiledning og mentor-arbeid. Da de sparket i gang fondet, var det med en milliondonasjon fra Abloh og partnere som Louis Vuitton og Farfetch.
Van Raemdonck hedres for sitt støttende arbeid for mangfoldig ungdom gjennom Neiman Marcus-gruppen, også i samarbeid med FSF.
Under galaen som holdes i forbindelse med prisene, skal det blant annet deles ut over en million dollar i stipend til 120 studenter.
