Kylie Jenners Harper's Bazaar-forside slepes på nettet

Denne forsiden får kritikk. Faksimile fra Harper's Bazaar

Slakter denne forsiden: «Få tykkere hår, fyldigere lepper og perfekt hud»

Et gufs fra fortiden, mener norske moteredaktører.

At motmagasinenes forsider inspirerer er det ingen tvil om. Men de har historisk sett også vært tema for debatt enten det har vært på grunn av coverbildet eller også covertekstene.

En slags kombo må sies å være tilfellet for den siste utgaven av det internasjonale motemagasinet Harper’s Bazaar som, foreløpig, har fått mest oppmerksomhet for å sette superstjerne og makeup-mogul Kylie Jenner (22) på forsiden – og i en stor fotoshoot i magasinet der hun er kledd opp som den franske dronningen Marie Antoinette.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men legg merke til cover-tekstene.

«Få tykkere hår, fyldigere lepper og perfekt hud».

«Er sunn mat usunt?».

Kylie Jenner på forsiden av Harper's Bazaar

Nei, det er ikke en magasinforside fra 1995, men fra 2020. Er det ikke litt lite woke med slike cover-titler i en tid der det tradisjonelle skjønnhetsidealet står for fall og der det snakkes høyt om både kroppspress og det uperfekte som den nye normalen?

Vi spurte et knippe norske motepersonligheter om saken.

– Virker utdatert

– Jeg synes egentlig hele shooten er litt merkelig. Mange av kjolene er selvsagt fantastiske, men det er en slags hybrid i det hele, som nesten blir litt smakløs, sier KK-redaktør Ingeborg Heldal til Melk.

Ingeborg Heldal i KK.
Ingeborg Heldal.

– Men først og fremst synes jeg coveret virker utdatert. Er vi virkelig der i 2020 at alt vi skal bry oss om som kvinner er fyldigere lepper og tjukkere hår og om den sunne maten vi spiser (GISP!!) skulle vise seg å ikke være så sunn likevel?

– Jeg synes dette bommer helt på tidsånden både i form og innhold.

– Trodde det var en spøk

– Jeg trodde først det var en spøk. Så måtte jeg sjekke datoen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg synes det er ganske rart at denne magasinforsiden i det hele tatt er blitt godkjent fra høyeste hold. Det virker mer som en forside fra 90-tallet enn noe som skal markere starten på 2020 og et nytt tiår, sier Melk & Honning-redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir.

Melk & Honning-redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir.

Hun mener komboen cover-titlene og cover-bildet av Kylie Jenner er særlig uheldig.

– Og neppe tilfeldig. Kylie Jenner – man kan elske eller hate henne, men hun er udiskuterbart en av verdens største influencere – representerer for mange et ideal og selve eksempelet på «perfeksjon». Samtidig er hun for mange et farlig forbilde. At det faktum omkranses av oppfordringer om at du ikke er god nok som du er, er ikke bare veldig lite woke, det er helt håpløst.

– Et gufs fra fortiden

– Jeg tenker at det er helt åpenbare og gode grunner til at vi sjeldent ser disse overskriftene på forsidene lenger. Dette føles rett og slett som et gufs fra fortiden, sier MinMote-leder Elise Alexandra Gulbrandsen til Melk & Honning.

– Hva slags reaksjoner tror du disse cover-titlene vil skape?

– Jeg tror lesere og forbrukere som er bevisste på denne problemstillingen vil reagere med å tenke at dette er en utdatert måte å fremme stoff om skjønnhet på.

Elise Alexandra Gulbrandsen
Elise Alexandra Gulbrandsen i MinMote

– Hva tenker du om cover-titlene sett i sammenheng med cover-bildet med Kylie Jenner?

– Kylie Jenner er for mange et stort og uoppnåelig forbilde. Men tykkere hår, fyldige lepper og perfekt hud er ikke nøkkelen til et godt liv eller suksess – selv om dette coveret oser av dette.

Les også: Raser mot dette nummeret av tyske ELLE