Moteindustrien er verdens mest miljøskadelige etter oljeindustrien. Men noen selskaper går foran for å være et godt eksempel. Nå har luksusgiganten Kering fått anerkjennelse for deres tiltak for å minske sine spor på planeten.
For tredje år på rad kommer holdingsselskapet Kering, som eier blant annet Gucci, Balenciaga og Stella McCartney, på førsteplass i Dow Jones Sustainability Index i kategorien «Textiles, Apparel & Luxury Goods». Kering havner på toppen fordi de blir sett på som industrileder i sin sektor når det kommer til både miljø og sosiale forhold.
– Å bli inkludert igjen som «industrileder» i DJSI sin årlige rangering er en ære og et bevis på vår langvarige forpliktelse til å sette høye standarder og de beste praksisene innen luksussegementet, uttaler Marie-Claire Daveu, ansvarlig for bæredyktighet hos Kering, i en pressemelding.
Les også: Klesskapet ditt er miljøversting
Tidligere i år presenterte Kering bæredyktighetsstrategien som løper på tvers av alle virksomhetens merker. For motekonglomeraten er det viktig å være åpen slik at andre selskaper kan ta og lære av hvordan de kan bli mindre skadelige for miljøet.
– Vi deler den kunnskapen vi får, samt de verktøy og innovasjoner vi utvikler i arbeidet vårt mot å nå våre mål når det kommer til bæredyktighet. Vi må ha åpenhet hvis vi skal få til de radikalene tiltakene som må til, fortalte Marie-Claire Daveu da de lanserte planen som strekker seg frem til 2025.
Kering sin konkurrent LVMH, som eier blant annet Louis Vuitton og Dior, har ikke hatt som vane å være spesielt åpne om firmaets bæredyktighetspolitikk. Men nå føler de seg tydelig presset og har satt seg som mål å fordoble deres innsats for å få ned C02-utslipp. For hvert tonn de slipper ut skal de donere 30 euro til en fond som jobber for å minske utslippet på verdensbasis.
Les også: Motejournalistikkens sørgelige status