Ekspertene oppsummerte 2016 som et år fylt av mange høydepunkter. Gucci og Vetements satt tydelige preg på året og de var imponerte av den norske designerscenen.
Men et nytt år er rett rundt svingen, som betyr at nye trender og tendensen vil falle over oss. Vi har tatt en prat med et knippe moteeskeperter om hva de tror vil prege 2017.
Hva vil være den viktigste trenden, hvilke designere vil utpeke seg, og hvilke forhåpninger har de?
Madeleine Holth, motejournalist.
Hva blir den viktigste trenden i 2017?
– Jeg er ikke fan av trender, det er for meg hjerteknusende å se folk i like klær. Jeg håper derimot at folk blir mer særegne og ikke kopierer andre bare fordi det er i motebildet.
Hvilke merker/designere tror du vil utpeke seg i det kommende året?
– Jeg ser frem til Oslo Runway og jeg gleder meg til å se Admir Batlak som er bedre enn noen gang. Internasjonalt så må jeg gi cred til A-Cold-Wall som har gått fra å være et lite London-basert merke, til å ha egne vinduer på Barneys i New York. Veien deres videre gleder jeg meg til å se.
Hvilke forhåpninger har du for moteåret 2017?
– Jeg håper å se samarbeid og nye designere med nye visjoner og ideer.
Hege Aurelie Badendyck, tidligere redaktør i Costume og nåværende kreativ konsulent.
Hva blir den viktigste trenden i 2017?
– Den viktigste trenden tror jeg ikke lenger finnes. Det vil fortsette å være mange ulike strømninger om hverandre. Men fellesnevneren tror jeg blir at folk fortsetter å ville stikke seg frem i form av farger, mønstre, logo-pieces, sære silhuetter og tydelig tilbehør. Jeg tror på et enda større mangfold, og at forbildene våre kommer til å bli enda mer varierte enn hva vi har sett til nå.
Hvilke merker/designere tror du vil utpeke seg i det kommende året?
– Internasjonalt tror jeg Loewe vil være en av de som kommer til å få et storhetssår. Vårkolleksjonen var en av de store snakkisene under moteukene og J.W. Anderson er den alle snakker om i bransjen. Jeg må også nevne Jacquemus og deres SS17-kolleksjon. De har ligget og ulmet lenge, men med vårkolleksjonen tror jeg de kommer til å få mer oppmerksomhet enn noen gang.
– Fra norsk ståsted så har jeg tro på Anne Karine Thorbjørnsen blant de «up and coming». Av de kommersielle så tror jeg ikke vi vil se så store endringer. Jeg håper at de som allerede har markert seg vil fortsette å ha den posisjonen de har opparbeidet, og at folk fortsetter å kjøpe norsk.
Hvilke forhåpninger har du for moteåret 2017?
– At flere og flere begynner å bry seg om miljø og bærekraft, og at flere oppsøker mer genuint innhold med mening. Rett og slett mer “kjøtt på beinet”. Forgjengelighet og «fast fashion» er utmattende og hele bransjen ser at det er nye tider som stiller nye krav til oss alle, i alle ledd.
Les også: Norges nye designtalenter: Anne Karine Thorbjørnsen
Lars Midtsjø, motejournalist.
Hva blir den viktigste trenden i 2017?
– Når det kommer til uttrykk har jeg troen på opplevelser, et levd liv og et pent smil. Når det gjelder moteindustrien tror jeg den største trenden blir mer nettshopping og større makt til butikkene. Mindre merker vil måtte forholde seg til en kommisjonsmodell (på grunn av frakt). Butikkene vil slippe å risikere noe som helst.
Hvilke merker/designere tror du vil utpeke seg i det kommende året?
– Tod`s, hvis de fortsetter å investere i hele kleskolleksjoner. Anya Hindmarch kommer garantert til å få mer oppmerksomhet. Hun har allerede kred-stempelet og får sikkert større distribusjon.
Hvilke forhåpninger har du for moteåret 2017?
– Mer kvalitet, mindre kulhet, færre koblinger til subkulturer og mindre bruk- og kast. Gjør det enkelt.
Amar Faiz, grunnlegger og eier av modellbyrået Idol Looks.
Hvilke trender og tendenser tror du vil prege modellverdenen?
– Motebransjen er tilbake mot de veldig vakre og allsidige modellene. Den klassisk pene og 80-talls supermodelllooken er tilbake. Det har lenge vært snakk om «return of the supermodel» – takk og lov at vi endelig kommer til å oppleve det gjennom jenter som Gigi Hadid, Sara Sampio, Taylor Hill, danske Frederikke, Iman Hamam osv. Det er vanskelige tider i klesbransjen med tanke på salg og det er veldig mye konkurranse og nå må kunder og casting ansvarlige tilbake til den looken som alltid har fungert, nemlig supervakre mennesker. (…) Det er ikke rom for å eksperimentere i og med at det gjenspeiler seg på salget og i forretninger. Det er for stor risiko nå å bruke et mer «edgy» ansikt. Du kommer sikkert til å se det her og der men «mainstream» er fokusert på beauty.
Hvilke norske modeller har du troen på i 2017?
– De vi spår til å gjøre det veldig bra i 2017 er Marie Victoria og Ellen Koivisto. Marie er klassisk skjønnhet med litt «edge». Hun har på veldig kort tid fått representasjon i alle motemetropoler som London, Paris og Milano. I de 3 månedene vi har representert henne har hun rukket å jobbe for blant annet Stella McCartney, Porter Magazine, Schon Magazine, Elle og kommer til å fronte 3 store norske merker til neste år. Hun er helt nyttansikt og det her er bare starten. Ellen Koivisto er en levende definisjon på «blonde bombshell», hun er smellvakker og er alle våre kunders førstevalg, både innen mote og kommersielt. Vi jobber for tiden veldig tett med å bygge hennes image for «high end» kommersielle kunder. Så mye spennende er på gang.
Les også: Er du klar for Årets Farge 2017?