Disse vil straks dominere feeden din.
Vi er bare en liten uke ut i det nye året. Likevel kommer spådommene om moteåret 2021 som perler på en snor, og allerede nå ser man tilsynelatende konturene av hva som vil bli det helt store innen klær og tilbehør i året som nå ligger fremfor oss.
Who What Wear har snakket med nettgigantene Matches og Moda Operandi samt søkemotor Lyst om hva som trender i år.
Post-korona-mote
Korona fortsetter å prege moteverdenen, og moteåret 2021 blir for alvor det året hvor optimismen hånd i hånd med en vaksine kommer sigende tilbake. Det manifesterer seg blant annnet i fargerike kjoler fra Zimmermann som visstnok topper salgslisten hos Moda Operandi.
For nettopp kjoler er tilbake for fullt etter et fjorår med hjemmekontor og joggedress. Ifølge luksusnettbutikken er den lange, sorte slip-kjolen fra Jacquemus’ SS21-kolleksjon den bestselgende på pre-orders. Den beskriver som «en post-lockdown-kjole som du må ha i garderoben din på standby for den første festen når du vil ha på deg noe virkelig fantastisk».
Også inneskoene og/eller tøflene må nå vike for den strake motsetning, nemlig årets partysko. De Askepott-inspirerte «glass»-skoene er signert Cue Amina Muaddi, og er for tiden utsolgt.

Fortsatt comfy
Men helt glemt er ikke comfy plagg som vi har sverget til en lang, lang stund nå, og som også vil preget dette moteåret. Khaite fikk livets oppsving da Katie Holmes hadde på seg en cardigan med matchende bh fra det New York-baserte merket. Det siste halve året er det deres Maddy-topp i ribbestrikk som har vært en av verdens mest etterspurte klesplagg. Den har en prislapp på over 10 000 norske kroner, men en hel haug av high street-butikker har gjort mer eller mindre skamløse kopier.

Leggings er av flere spådd å bli årets store trend. Et klart nikk til sosiale distansering og comfy hjemmekontor. (Når var egentlig sist du tok på deg et par jeans?). Mer overraskende er det at det er leggings fra Spanx som er mest søkt etter. Opp hele 102 prosent, ifølge Lyst. Og det er legging i fake skinn som skal være det som for alvor får sitt store comeback.
Kultstatus
Frankie Shops Eva-tank har fått kultstatus. Den er ranket som verdens 7. hotteste produkt ifølge Lyst, og etterspørselen etter Frankie Shop i sin helhet har økt med over 40 prosent det siste året. Giganter som Net-a-porter har nylig fått påfyll av den populære Eva-toppen, som spås å fly ut av butikkhyllene også i år – mye takket være influencerne som har trykket den ermeløse tank-toppen til sitt bryst gjennom hele 2020.
Også Telfars shopping bag har fått kultstatus. Beskrevet som tiårets viktigste tilbehør er vesken, designet i 2014, blitt en monsterhit. Lyst melder om at søk etter vesken har økt med 270 prosent siden i fjor høst, og er ikke overraskende merkets soleklare bestselger.
Et annet merke som for alvor har fått ny vind i seilene er Bottega Veneta som med ansettelsen av britiske Daniel Lee som kreativ direktør fikk en ny vår. Det ble et slags plaster på såret for svorne Celine-fans som gråt sine bitre tårer da kontroversielle Hedi Slimane tok over merket etter Phoebe Philo. I år blir det deres Cabas-tote som vil dominerer feeden din, hevder Who What Wear. Den skal minne om det italienske luksusmotehusets Arco-tote. Faktisk skal tote-inspirerte vesker være en av de hurtigst voksende kategoriene hos nettgigant Matches som tror kundene nå søker vesker som byr på både form og funksjon.

Det blir ikke siste gang du ser Nikki-jakken fra Stand Studio her sett på Camille Charriere i Instagram-feeden din.
Les også: Dette vil prege moteåret 2021