Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Slik blir moteåret 2021
Chanel SS21. Foto: Dominique Charriau via Getty

Slik blir moteåret 2021

Fokus på lyspunktene, sier ny bransjerapport.

Mens mange i fjor ved nyttårstider så frem til å ta fatt på 2020 og et nytt tiår med optimisme og fremtidsmot, har man i løpet av året som har gått egentlig bare gledet seg til å bli ferdig med det.

Koronapandemien satte hele verden på hodet i mars, og snart et år senere er ting fremdeles ikke tilbake til normalen. Alle bransjer ble berørt av krisen, også motebransjen. Stengte fabrikker og butikker, avlyste moteuker, kunder som ble oppfordret til å holde seg hjemme, oppsagte stillinger og konkurser er bare noe av det som har preget 2020.

For femte gang publiserte Business of Fashion nylig sin årlige rapport for motebransjen, The State of Fashion, i samarbeid med konsulentfirmaet McKinsey & Company. Mens nøkkelordene som gjennomsyret moterapporten for 2020 var pessimisme, nervøsitet og bekymring, vil det å finne lyspunktene være sentralt i år.

Dette er noen av nøkkelpunktene som vil prege moteåret i 2021.

Koronapåvirket

Etter den sterkeste nedgangen på flere tiår, forventer man at den globale økonomien vil komme seg i løpet av 2021, selv om den ikke vil komme seg tilbake til der den var før koronapandemien slo til. På grunn av økende arbeidsledighet, økende sosiale forskjeller og dermed lavere etterspørsel, er det lite sannsynlig at motebransjen vil tilbake til dens prakttid.

De siste årene er forbrukere blitt stadig mer oppmerksomme på tekstilbransjens mørke bakside, som utnyttelse av tekstilarbeidere med dårlig lønn og farlige forhold på fabrikken. Kampen for rettferdighet vil derfor prege moteåret 2021. Forbrukere vil forvente at moteselskapene gir mer verdighet, sikkerhet og rettferdighet til arbeidere.

Koronapandemien satte virkelig fart på digitaliseringen av motebransjen. Butikker kastet seg kjapt rundt med FaceTime-shopping, nettbutikker, live shoppinghjelp og booking av shopping i butikk. Dette vil bare fortsette i tiden fremover, kombinert med elegante løsninger som smelter det digitale sammen med fysiske butikkopplevelser.

Det er ingen hemmelighet at fysiske butikker har slitt de siste årene, med nettopp økt salg i nettbutikker. Å finne fasiten til hvordan tjene gode penger på fysiske butikker vil bli sentralt i 2021. Moteaktører vil bli nødt til å ta tøffe valg for å forbedre den såkalte ROI – investeringsavkastningen i fysiske butikker.

Begrepet less is more vil definere det nye året. For koronapandemien viste at flere produkter og kolleksjoner ikke nødvendigvis betyr bedre økonomiske resultater. Det trengs en ny måte å tenke rundt lønnsomhet på.

Les også: Nå får motebransjens mektigste ny jobb

Siste saker

Mest lest nå
Les mer