Aaron Philip er ansikt utad for Moschino

Foto: Instagram/@aaron_philip

Den svarte transmodellen Aaron Philip i rullestol er Moschinos nye ansikt utad

– Booket meg som en modell, ikke som aktivist.

Motebransjen er kommet et godt stykke på vei når det kommer til mangfold, sammenlignet med bare for noen år tilbake. Både alder, kjønn, kropp, legning og etnisitet er mer i fokus enn tidligere. Det samme gjelder aktivisme.

Nå er den svarte, fysisk funksjonshemmede transmodellen Aaron Philip fra Karibia nytt ansikt utad for Moschino. Hun sitter i rullestol, og er med i det italienske motehusets høst- og vinterkampanje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fysisk funksjonshemmede har fortsatt til gode å bli skikkelig representert og inkludert i moteverdenen. Her hjemme hadde KK for sin første utgave i 2019 Birgit Skarstein på coveret. Hun havnet i rullestol etter en fatal badeulykke som 19-åring.

Aaron Philip er signert hos modellbyrået Elite Model Management, og har tidligere snakket med Vogue om representasjonen av mennesker med fysisk funksjonshemninger og fra LGBTQI-miljøet. I år var modellen også med i Collina Stradas digitale motevisning, skriver Fashionista.

19-åringen slapp nyheten selv på sin Instagram-profil:

«Jeg har vært for sjokkert til å forsøke og si noe som helst kreativt, men det ER EN SÅ STOR GREIE Å VÆRE EN FYSISK FUNKSJONSHEMMET PERSON/MODELL I EN KAMPANJE SOM DENNE», skriver hun i caption.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun understreker at «til tross for å være åpen om å være en svart transseksuell kvinne i rullestol, booket Moschinos Jeremy Scott meg som en modell, ikke som en aktivist», skriver Fashionista.

Kampanjen er skutt av fotografduoen Luigi og Iango, som nylig tok bildene av en høygravid Gigi Hadid.

https://www.instagram.com/p/CFSPtiJlBZD/

– Sterk effekt

Tove Linnea Brandvik, forbundsleder i Norges Handikapforbund synes det at et motehus som Moschino velger en modell i rullestol for sin kampanje er veldig bra.

– For det første betyr det at man ser andre funksjonshemmede i mediabildet og i annonsemarkedet. Det i seg selv har en stor betydning. Det er en synliggjøring av at funksjonshemmede også er opptatt av mote og klær på lik linje med alle andre, sier hun fortsetter;

– Så har man en sterk effekt i forhold til å ikke være i en kampanje om klær for funksjonshemmede, men i en kampanje for klær. Og dette er noe som ulike organisasjoner har ønsket seg lenge. Så når vi ser denne typen kampanjer, er det noe vi heier på.

Les også: Hele nettet ler av disse Gucci-buksene