Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Elsa Fredrikke Nedrebø står bak det norske, bærekraftige merket Høst & Vår. (Foto: Instagram @hostandvar)

Min karrierevei: Elsa-Fredrikke Nedrebø

Høst & Vår-designeren om Miinto-rekord, New York Fashion Week, vegansk mote og koronasmellen.

Det norske klesmerket Høst & Vår får stadig mer oppmerksomhet. Men det var nesten bare en tilfeldighet at det hele begynte.

– Det lå ikke i kortene at dette skulle bli min karriere, nei, innrømmer designer og grunnlegger Elsa-Fredrikke Nedrebø til Melk & Honning.

Det startet med at hun i 2015 delte diverse syprosjekter på sin egen Instagram-konto. Det tok ikke lang tid før hun begynte å få forespørsler fra folk som ønsket å bestille klær. Kunne hun ikke bare starte en nettbutikk, lurte flere på.

Kort tid etter ble det klart at det ikke bare var folk i kommentarfeltet som var ivrige. Shoppinggiganten Miinto slo på tråden, og lurte på om hun ønsket å starte nettbutikk hos dem.

Nedrebø var 24 år og tenkte: det er nå eller aldri.

Elsa-Fredrikke Nedrebø er designer og grunnlegger av Høst & Vår. (Foto: Instagram @elsafredrikke)

– Fra jeg ble spurt til jeg lanserte tok det seks måneder. På den tiden opprettet jeg mitt eget brand, designet en hel kolleksjon, og fikk den sendt hjem hvor vi pakket garasjen full. Det var en skrekkblandet fryd. Jeg hadde aldri i min villeste fantasi forestilt meg hva som kom til å komme i årene fremover, forteller hun.

Allerede dagen etter ble hun møtt med noe annet hun definitivt ikke hadde forestilt seg: salgsrekord.

– Jeg solgte mest av alle deres 400 merker på lanseringsdagen.

– Miinto ringe meg og spurte hva i alle dager jeg gjorde, for de var like sjokkerte som meg. Jeg blir fortsatt rørt av denne fine historien min, tenk at det var starten på det hele. Helt vilt!

Rogalands-jenta innrømmer at hun kommer fra et hjem hvor det har vært godt tilrettelagt for å starte noe eget. Nedrebøs foreldre er begge selvstendig næringsdrivende, og moren er både skredder og designer. Hun sier hun er evig takknemlig for deres både emosjonelle og økonomiske støtte.

– Jeg har arvet all min «guts» av mor og far. De har vist at man kan klare seg selv om man står på. 

Med andre ord har det handlet mye om mote og klær i hjemmet. Hennes egen interesse for disse tingene har likevel ikke alltid var like stor.

– Jeg har jo fått design og mote inn med morsmelken, men jeg var en skikkelig guttejente som liten. Mor prøvde å sy fine klær og kjoler til meg, men jeg skulle bare gå i gutteklær, forteller Nedrebø om det som bare var en forbigående fase.

– I voksen alder har klær og mote blitt min største drivkraft. Å kunne uttrykke seg via sin egen identitet og stil er så spennende. Jeg elsker mennesker som lar klærne fortelle hvem de er. Klær er fantastisk, enten det er gammelt, nytt, brukt, selvlagd eller arvet. 

Fra Høst & Vårs siste kolleksjon. (Foto: Instagram @hostandvar)

– Alt jeg trenger og har savnet

Nedrebø mener Høst & Vårs identitet har utviklet seg sammen med henne selv. Hun beskriver merket kort og godt som sustainable fun fashion.

– Jeg har funnet meg selv, min egen identitet og nå beskriver Høst & Vår alt jeg trenger og har savnet i mitt liv. Farger, håp og positivitet. Vi ønsker å inspirere folk til å tørre å velge farger, men det vi brenner aller mest for er jo bærekraft. 

Les også
Min sommer: Michael Ray VC Angeles

– Vi har en veldig klar visjon om hvordan vi ønsker å bruke vår posisjon i markedet og lede mennesker i riktig retning. Vi bruker kun nedbrytbare, veganske og resirkulerte tekstiler, sett bort fra noen plagg i resirkulert denim, økologisk bomull og alpakka-garn. 

For to år siden, gikk de inn for å snu om hele bedriften. Alt av penger og energi skulle investeres i bærekraft. Som følge av dette, var Høst & Vår tidlig ute på det veganske markedet.

Nedrebø forteller at hun ikke tror de hadde overlevd om de ikke hadde gått inn for dette skiftet.

– Jeg er så stolt og glad for at vi tok de valgene vi tok, og at kan kalle oss bærekraftige – på ekte. 

Høst & Vår kan kort og godt beskrives som sustainable fun fashion, i følge Nedrebø. (Foto: Instagram @elsafredrikke)

– Vi har gjort en stor markedsundersøkelse som vi fikk tilskudd til fra Innovasjon Norge. Den viste at vi er blant topp 5 brands i verden innen vegansk mote. Det er kult! 

Nedrebø forteller at det som regel er tre kolleksjoner i loopen hele tiden. Nå har de også valgt å bringe tilbake noen bestselgere, i kombinasjon med nytt. Dette fordi de hele veien har mottatt forespørsler om å relansere gamle favoritter.

– Det er selvfølgelig ikke alt vi klarer å gjenskape med tanke på at vi kun bruker veganske og nedbrytbare tekstiler. Men passformen kan man leke med, og ikke minst fargene og print. Vi elsker farger, og vi ELSKER print, som vi selvfølgelig utvikler selv. 

– Eksklusiv presse satt på første rad

Det tok ikke lang tid før Nedrebøs braksuksess førte henne til New York Fashion Week. I 2019 ble de invitert til å delta i Nolchas NYFW-show, noe hun beskriver som et karrierehøydepunkt.

– Vi visste umiddelbart at dette var noe vi måtte gjøre, og bestilte fly og hotell samme dag. Den følelsen jeg satt med i kroppen kan ikke beskrives. For meg var dette så uoppnåelig og fjernt.

Les også
Derfor er Devon Ross motebransjens nye yndling

– Jeg kunne fortsatt ikke tro det da vi satt på flyet fem måneder senere, på vei til New York. 

I der amerikanske storbyen satt eksklusiv presse på første rad under showet. Etter showet, var det særlig stas for Nedrebø å se at Cosmopolitan hadde delt en egen shoutout til Høst & Vår – pluss sendt en personlig DM.

– Alt dette ga meg en utrolig selvtillit, og ønsket om å komme tilbake ble enda større. Uheldigvis slo COVID til bare fem måneder etter.

– Vi har nå gått glipp av to New York Fashion Week-shows, men vi er invitert tilbake i september. Vi krysser fingrene for at dette lar seg gjøre, forteller hun.

Elsa-Fredrikke Nedrebø etter visningen på NYFW i 2019. (Foto: Instagram @hostandvar)

Til høstens moteuker er planen også å delta i London og Milano. Dette sammen med Innovasjon Norge og Norwegian Fashion Hub. Merket er tatt opp i deres globale program Global Growth Fashion Skills for scale, som er planlagt å rundes av i Milano i september.

Opptur etter koronasmell

Men det gjenstår å se hva slags krumspring koronapandemien kommer med, slik vi er blitt vant til nå. Nedrebø innrømmer at 2020 opprinnelig var året de skulle gi skikkelig gass.

– Det var ingenting som kunne stoppe oss lenger, vi kom tross alt rett hjem fra New York. Men lite visste vi at verden skulle stenges ned noen måneder senere. Vår nye kolleksjon med tusenvis av plagg kom 3,5 måneder for sent hjem, og alle tilsetninger vi lever av, som konfirmasjoner, bryllup, julebord, jul og nyttår ble avlyst.

Det lå over 4500 plagg på lager – og det gikk ukevis mellom hver bestilling som tikket inn i nettbutikken.

– Det gjorde så vondt. Jeg så hele karrieren min gå i grus og kunne ikke skjønne hvordan vi noen gang skulle kunne overleve denne pandemien, økonomisk sett, innrømmer Nedrebø.

– Det var et helt forferdelig år, jeg gråt og gråt, jeg mistet hele motet til å fortsette. Men heldigvis har jeg verdens beste forretningspartner og mor som er et rivjern med massevis av is i magen. Jeg visste hele tiden at vi var i godt selskap med andre som opplevde det samme. Likevel gjorde det fryktelig vondt siden dette var mitt livs største verk, forteller hun.

Heldigvis har ting snudd i 2021. Hittil har det vært et av merkets beste år så langt. Nedrebø forteller at det ser både betryggende og lovende ut.

Høst & Vår har hatt et veldig bra år i 2021. (Foto: Instagram @hostandvar)

Akkurat nå fortsetter hun å jobbe med nye kolleksjoner. Faktisk gleder hun seg til en ekstra spesiell kolleksjon som slippes til høsten. Foreløpig er det alt hun vil røpe om Høst & Vårs fremtid.

Les også
9 veganske kafeer i Oslo

– Jeg er alt for dårlig til å stoppe opp, trekke pusten og ta en timeout for å være takknemlig over det jeg har fått til og opplevd til nå. Hvis jeg hadde visst at jeg skulle gå på en runway under moteuka i New York for noen år siden, hadde sjelen min vrengt seg, men det skjedde jo!

– Jeg har en uvane med å jage mot nye mål, nye utfordringer og impulser til en hver tid. Men nå når jeg ser tilbake på karrieren min så vet jeg at det er flere som bare kunne drømt om det samme. 

Elsa-Fredrikkes topp 3 tips til deg som også vil starte eget innen mote og design:

1: Våg å drømme. Visualiser hvor du ønsker å være om 5 år. Start i det små. Er du flink til å sy? Strikke? Vis det frem! Bruk de sosiale medier kanalene vi er så heldige å ha. Jeg er helt sikker på at du vil få napp om du presenterer deg selv og brandet ditt på en spennende måte.

I en periode var jeg redd for å ta kontakt med influencere eller kjendiser i frykt for å bli avvist, men jeg lærte at man må legge listen lavere for seg selv. Sender du ut 10 mailer med ønske om samarbeid og du får positivt svar fra et par stykker? Bra jobba! Ikke tenk så mye.


2: Legg fra deg egoet hjemme. Komfortsonen er behagelig og deilig, men det er faktisk ikke der magien skjer. Det skjer den dagen du legger skammen til side og strekker hånden ut. Vi har alle godt av å utfordre oss selv, og det er først da man vokser som menneske og ikke minst som bedrift. Det er så spennende!


3: Ikke vær naiv. Du vil møte flere på din vei som ønsker saker og ting fra deg, men sørg for å forholde deg kritisk til store avgjørelser, spesielt om det gjelder økonomiske avgjørelser. Høres det for bra ut til å være sant? Da kan det muligens være det.

Still kritiske spørsmål, be om kontrakt og aldri selg deg selv billig. Det høres klisjé ut, men jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har blitt utnyttet, lurt, lovet og skuffet i min karriere. Jeg har latt meg lede i retninger jeg ikke burde, og jeg har stolt for lite på min egen magefølelse for å gjøre andre mennesker fornøyd.

LES OGSÅ: Norsk designer får toppjobb hos internasjonalt motehus

Siste saker

Mest lest nå
Les mer