I en tid der man har sett en DIY-bølge fare over generasjon Z, velger Balenciaga å strekke ut en imøtekommende hånd.
Demna Gvasalia har tidligere bevist gjennom Vetements, og nå som sjefsdesigner for det franske motehuset, at han har fingeren på ungdomskulturens puls. Han vet at de unge og lovende fråtser i vintage, falske kopier, lager egen merch, mikser merker sammen, trykker opp og designer selv. Demokratiseringen av motebransjen er et fakta man ikke kan lukke øynene for. Hvorfor da ikke heller vise at man er med på den samme leken?
I sommer tok Balenciaga over hele første etasje av it-butikken Colette i Paris, der de solgte merch som kopper og sovemasker til fashionistaer som vil ha en smak av Balenciaga i hverdagen. I tillegg kunne de 900 første kundene printe sine egne hoodies og t-skjorter.
For kort tid siden ble det kjent at Gvasalia nå har fått lov til å ta over et svært hjørne av første etasje i den legendariske konseptbutikken Dover Street Market i London.
Butikken som ble grunnlagt av Comme de Garcons-designer Rei Kawakubo i 2004, tiltrekker seg den samme hippe motesfæren som den nå snart nedlagte Colette, og er derfor et åpenbart valg.
Melk & Honning var tilstede kort tid etter dørene åpnet.
Vi fikk servert en «millennium pink» kølapp i hånda fra en fyr som kunne vært Yohji Yamamotos tvillingbror, med tallet 50 på. Balenciaga-logoen var støpt inn i store printere som lente seg på hvite og lysegule massive isoporklosser. Hei instagram-vennlige miljø. Dover-crowden var som vanlig preget av 80% asiatere med kulere stil enn du noen gang kan klare å oppnå. Flere av disse var i full gang mens vi lekte kikkeren på hjørnet i bakgrunn i påvente av å få klarsignal.
En ikke oppmøtt nummer 23 i køen, gjorde at den som så mest ivrig ut av de ventende fikk lov til å prøve seg. Det ble undertegnede. En bebrillet italiener forklarte med seriøs mine hvordan alt skulle foregå. Man fikk velge mellom seks bakgrunner, en rekke symboler som besto av alt fra kattehoder til amerikanske patriotisme, flagg og flammende utrop, og 10-15 forskjellige Balenciaga-logoer. Alt sammen, ikke overraskende, fuktig av 80- og 90-talls nostalgi. «More is more» var mantraet som ble messet fra alle ansatte. «This is supposed to be like a collage!», sa alle sammen, mens de gikk rundt i sine DIY-versjoner av den printede t-skjorta.
To ganger med «Er du bombesikker på at det er denne du vil ha? Du kan ikke endre deg etter å ha trykket ferdig!» fra italieneren senere, betaling i kassa, og en kjapp runde gjennom printeren senere ble resultatet et sammensurium av kattedyr, fighting spirit og lille Norge.
Om du vil gjøre det samme, har du fremdeles muligheten. Er du på juleshopping i London, så står Balenciaga der med printerne sine fram til 17. desember.
Les også: I dag gjorde den norske modellen comeback på visningen til Balenciaga