– Hun kan ha på seg et kort skjørt, men fordi det er morsomt og rosa. Ikke fordi hun vil at du skal se rumpa hennes.
Sommeren 2021 ble det kjent at det er Margot Robbie som skal tre inn i rollen som Barbie i Greta Gerwigs film om dukken. I underkant av to måneder før filmpremieren er fansen mer spente enn noen gang og forventningene er mildt sagt høye.
Margot Robbie pryder forsiden av Vogue sin sommerutgave (selvsagt kledd i rosa for anledningen) og har tatt en prat med magasinet om den kommende filmen og rollen som selveste Barbie.

Robbie, som også er med å produsere filmen, innrømmer at det ikke er en rolle hun nødvendigvis har drømt om.
– Det var ikke sånn at jeg alltid har hatt lyst til å spille Barbie, eller drømte om det, eller noe sånt. Dette kommer til å høres dumt ut, men jeg tenkte ikke egentlig på å spille rollen før flere år inn i prosjektet, sier 32-åringen.
Hun innrømmer at den første hun så for seg skulle spille Barbie, var Gal Gadot – som ikke var tilgjengelig.
– Gal Gadot er Barbie-energi. Fordi hun er så umulig vakker, men du hater henne ikke for å være så vakker fordi hun er så genuin og snill at det nesten er tullete, sier Robbie.

Margot Robbie forteller videre at hun var nødt til å tenke over spørsmål når det kom til skjønnhet og det å være sexy i rollen som Barbie.
Det er tross alt først og fremst en dukke for barn.
– Jeg var sånn «Okey, hun er en dukke. Hun er en plastikkdukke. Hun har ikke organer. Og hvis hun ikke har organer, har hun ikke reproduktive organer. Hvis hun ikke har reproduktive organer, føler hun i det hele tatt seksuell lyst? Nei, det tror jeg ikke hun kan», forteller Robbie.
– Hun er seksualisert, men hun burde aldri være sexy. Folk kan projisere sex på henne. Ja, hun kan ha på seg et kort skjørt, men fordi det er morsomt og rosa. Ikke fordi hun vil at du skal se rumpa hennes.
Det er Robbies produksjonsselskap LuckyChap som har produsert filmen, men først måtte 32-åringen få rettighetene til Barbie fra leketøysfirmaet Mattel. Det innebar blant annet en diskusjon om at filmen ikke bare måtte vise folk som elsker Barbie, men også de som hater dukken.
– Vi ønsker selvfølgelig å hedre den 60-årige arven som dette merket har. Men vi må erkjenne at det er mange mennesker som ikke er fan av Barbie. Og faktisk er de ikke bare likegyldige til Barbie. De hater aktivt Barbie. Og har et reelt problem med Barbie. Vi må finne en måte å erkjenne det på, sier Robbie.

