Kleine one night-stands, feminisme, rød løper og minneord til en motelegende.
Kristen Roupenian: «Du vet at du vil»
I denne boken tar Kristen Roupeninan for seg fenomenet rundt et one night-stand. For mange er faktisk det å skulle avbryte seansen verre og kleinere enn å bare gjennomføre akten. For å så gå hjem med skammen.
Novellen «Cat Person» ble magasinet The New Yorkers nest mest leste sak i 2017. Da novellesamlingen skulle gis ut oppsto en budkrig ut av en annen verden som til slutt endte opp med en bokavtale på 10 millioner kroner. Nå er boken også oversatt til norsk.
i-Ds Steve Salter: «Maria Grazia Chiuri championed the global sisterhood at Dior»

Siden Maria Grazia Chiuri tok over roret som den første kvinnelige sjefdesigneren i Dior, har hun servert den ene kolleksjonen etter den andre hvor feminisme er sterkt forankret.
Hennes første kolleksjon hadde t-skjorten med påskriften «We Should All Be Feminists». Denne gangen har den fått ordlyden «Sisterhood Is Global».
For AW19-kolleksjonen var Chiuri inspirert av den feministiske aktivisten Robin Morgan, den italienske kunstneren Tomaso Binga og «Designer of Dreams»-utstillingen ved Victoria & Albert Museum i London. Binga er en kvinnelig kunstner med et maskulint pseudonym. På 1970-tallet brukte hun dette som en måte å parodiere privilegiene som var forbeholdt mannlige kunstnere.
«Som en kvinne så har jeg en annen innfallsvinkel, selvfølgelig. Jeg ønsker ikke å pålegge andre kvinner noe, jeg ønsker å starte en diskusjon og jeg ønsker at motehuset er et sted som tar vare på kvinner. Mote kan pålegge deg visse regler. Men da jeg var ung og interessert i mote, så handlet det om å være fri og uttrykke egen identitet», sier Chiuri til motemagasinet.
Du kan lese hele artikkelen her.
Harper’s Bazaar UK: «Heroines of the heart»
Fra Jane Austen og Patti Smith til Yayoi Kusama, Michelle Obama og Simone De Beauvoir. I mars-utgaven av britiske Harper’s Bazaar hyller redaksjonen briljante kvinner som gjennom tidene har inspirert med deres lidenskap, mot og styrke.
«Jane Austen skrev bøker i en tid hvor kvinner ikke skulle skrive. Og de skulle i hvertfall ikke være politisk aktive. Hun lurte inn sine syrlige kritikker i arbeidene sine, og skjulte dem under en letthjertet, komisk fasade», skriver journalist Caroline Criado Perez.
Mens kreativ direktør Jo Goodby hyller Patti Smith.
«Jeg har alltid beundret Patti Smith for hennes lidenskapelige driv. Gjennom hele karrieren har hun konstant utviklet seg, og vekslet mellom musikk og det å være mor, politikk, poesi, biografi og kunst. I en alder av 72 år er hun fremdeles den kulturelle styrken som man regner henne som».
Vogues André Leon Talley «Remembers Karl Lagerfeld»

– Jeg har kjent Karl siden 1975; Vi møttes for første gang på The Plaza Hotel i New York over te med Andy Warhol. Karl var mentoren min i alt: fransk historie, litteratur, motehistorie, kunst. Fra våre første øyeblikk, så var vi som brødre for hverandre, ekte søsken.
Slik begynner minneordet ført i pennen av André Leon Talley om moteskaper Karl Lagerfeld, som gikk bort 19. februar. Talley er kanskje best kjent som den tidligere mangeårige redaktøren av Vogue, og huskes av mange fra dokumentaren som går på innsiden av det amerikanske motemagasinet, «The September Issue».
Vogue Italia mars

«Dagen da mars-utgaven vår skulle i trykken, fikk vi beskjeden om Karl Lagerfelds bortgang. Vi ønsket derfor å dedikere et eget cover til moteskaperen og en egen portefølje med de vakreste bildene som Steven Meisel har skutt av arbeidene hans opp gjennom årene», skriver Vogue Italia, som denne måneden har to ulike covere.
Det kan se ut som at Emanuele Farneti følger i fotsporene til tidligere sjefredaktør for italienske Vogue, Franca Sozzani. Hun var kjent for å ta opp viktige temaer og problematikk i dagens samfunn, som både plastisk kirurgi, vold i hjemmet og global oppvarming.

Med tittelen «Just One World» er dette en hyllest til moder jord, og en påminnelse om at vi kun har én planet, og at vi bør ta godt vare på den. En av 90-tallets største supermodeller, Amber Valletta, er på coveret ikledd Gucci fra topp til tå.
Business of Fashions Amy Odell: «Does Oscars Fashion Still Matter?»
«Trenger vi å ha kjendiser på en rød løper? Eller kan en kjendis bare poste et bilde på sosiale medier og få en reach på 129 millioner mennesker?» spør Simon Huck i denne saken.
Oscar-utdelingen pleide å være en av årets største motebegivenheter. Men det var før Instagram og da Hollywoods kulturelle kapital stod langt sterkere enn i dag.
Faktisk har seertallene for Oscar-utdelingen dalt fra 40 millioner på slutten av 1990-tallet til 26,5 millioner i fjor.
«Jeg glemmer aldri Gwyneth Paltrows blekrosa Ralph Laurent-ballkjole under Oscar-utdelingen i 1999 eller diskusjonen Joan Rivers hadde på Fashion Police om Nicole Kidmans Christian Dior-kjole signert John Galliano i 1997», minnes Amy Odell.
Men i kjølvannet av fjorårets #metoo hvor flertallet av skuespillerne på den røde løperen demonstrerte i sorte kjoler, hvordan kan merker passe inn i rød løper-dekningen når journalistikken er forandret for alltid?
GQs Thom Bettridge: «The Oral History of Virgil Abloh»

Han har gått fra å være en del av gjengen til Kanye West, starte suksessfulle Off-White til å bli sjefdesigner i et av verdens største motehus, Louis Vuitton.
I denne saken blir vi bedre kjent med den amerikanske moteskaperen gjennom hva 39 av hans nærmeste venner, samarbeidspartnere og mentorer sier om ham, og det han selv skriver.
«Da Kanye og jeg begynte å gå på motevisninger, så var det ingen utenfor visningene. Streetwear var ikke under noens radar, men skravlingen under middager etter visninger var liksom «Mote trenger noe nytt. Det har stagnert. Hva er det som kommer til å bli det nye?» Det skjedde omtrent da jeg satt og jobbet med ideene mine», skriver Virgil Abloh om hvordan moteverdenen var i 2009.
Han husker også godt hvordan sosiale medier hjalp ham opp og fram.
«Da jeg startet så kunne jeg ikke bønnfalle en motejournalist om å skrive om prosjektet mitt. Men med Instagram, så tok jeg et åpent verktøy og gjorde det til magasinet mitt. En gang sa jeg til Kevin (Systrom, Instagram co-grunnlegger), «Du gjorde det mulig for meg å ha et motemerke uten å bruke det tradisjonelle systemet.»
Du kan lese hele saken her.
«Colmar: Sport in Style»
Denne coffee table-boken er en visuell historisk reise i arkivet til det italienske merket Colmar, kjent for sitt moderne og stilrene sportstøy. Merket har i snart 100 år designet klær som har inspirert både i og utenfor skiløypene.

Særlig i dag er både merket og denne boken aktuell ettersom de tekniske elementene som før kun var forbeholdt sportstøy, nå brukes i hverdagsklær verden over. «Sport in Style» viser gjennom 180 bilder hvordan sport har inspirert moten, og omvendt.
Hovedbilde fra Oscar-utdelingen 2019 via Evening Standard
Les også: 4 utstillinger vi vil se nå