Lululemon beklager koronarasisme

Foto fra Lululemon-kampanje

Lululemon beklager rasistisk koronahumor

Sparker toppsjef.

Det kanadiske treningsmerket Lululemon må beklage etter at en av deres kreative ledere promoterte en genser linket til koronaviruset som ble oppfattet som rasistisk på sin Instagram.

Genseren, designet av den California-baserte kunstneren Jess Sluder, har fått navnet «bat fried rice», og har et print av en flygende kinesisk take out-boks med flaggermusvinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ordene «No Thank You» er skrevet både på boksen og nedover langs ermene på genseren. På forsiden er et print av spisepinner med flaggermusvinger.

Trevor Fleming

Treningsmerkets kreative leder, Trevor Fleming, delte en link til genseren på sin Instagram-profil. Da skjermbilder av dette spredte seg på det kinesiske sosiale mediet Weibo, ble både Fleming og Lululemon anklaget for koronarasisme.

Det finnes mange teorier om hvor koronaviruset kommer fra. Sannsynligvis kom smitten fra et dyremarked i den kinesiske byen Wuhan. Det er usikkert hvilket dyr som overførte viruset til mennesker, men forskere knytter det til flaggermus, skriver Faktisk.no.

Helt siden koronaviruset først brøt ut har særlig kinesere, men også andre asiatere, fortalt om koronarasisme med trakassering og fordommer.

Lululemon må beklage etter at denne genseren gikk viralt
Dette er genseren som fikk nettet til å koke. Foto: skjermdump

Beklager

Lululemon var raskt ute med å avkrefte at det dreide seg om et av deres design, og forsikret om at den tidligere kreative lederen Trevor Flemming ikke lenger var tilknyttet selskapet. Det kanadiske merket utstedte også mer eller mindre umiddelbart en uforbeholden unnskyldning:

«I Lululemon er vår kultur og våre verdier selve utgangspunktet for hvem vi er, og vi tar hendelser som dette ekstremt alvorlig. Dette designet er ikke et Lululemon-produkt. Vi beklager at en av våre ansatte promoterte en støtende t-skjorte, og vi tar dette veldig alvorlig. Bildet og posten var upassende og utilgivelig, og vi tolererer ikke denne typen oppførsel. Vi handler umiddelbart, og denne personen er ikke lenger ansatt ved Lululemon».

Den tidligere kreative lederen beklager også på sin nå private Instagram-konto. Han skriver i sin bio:

«Jeg beklager på det sterkeste for å ha puttet URLen i bioen min. Jeg designet ikke t-skjorten, og har ikke vært med på å lage den».

Skandaler i kø

Det er ikke første gang det kanadiske merket er i hardt vær.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2013 ble deres populære yogabukser anklaget for å være for gjennomsiktige. Grunnlegger og toppsjef, Chip Wilson, trakk seg etter at han skyldte på kundenes kropper.

I et tv-intervju sa han: «Helt ærlig: Det er ikke alle kvinners kropper som passer de [yogabuksene, red.anm.]». Da han ble bedt om å utdype svarte han: «Det handler om at lårene gnisser mot hverandre».

I 2018 forlot nok en toppsjef sin stilling ved det Vancouver-baserte merket, og i fjor hevdet kvinnelige arbeidere ved fabrikkene i Bangladesh at de ble mishandlet på fast basis.

En av verdens rikeste

Til tross for det er merket svært populært, og superstjerner som Hadid-søstrene og Kardashian-Jenner-klanen har alle trykket det til sitt bryst.

Grunnlegger og tidligere toppsjef Chip Wilson var i 2018 blant verdens 500 rikeste. Han står oppført med en nettoformue på 4,1 milliarder dollar per 2020.

I fjor åpnet Lululemon sin første butikk i Norge på Eger i Øvre Slottsgate i Oslo.

Kylie Jenner er en av mange superstjerner som elsker det kanadiske merket. Foto: Instagram/@kyliejenner

Les også: Superstjernenes koronahjelp floppet