Levi Strauss saksøker Kenzo

Publisert:

Del innlegg:

Over en liten, rød lapp.

Fredag saksøkte Levi Strauss & Co Kenzo for det de mener potensielt kan skade merkevaren deres. Det melder Business of Fashion (BoF).

Bakgrunnen for søksmålet er at det LVMH-eide motehuset nå har puttet røde lapper, ja – de du kjenner igjen fra baklommene på Levi’s-jeansene dine, på bukselommene sine, blant annet på den nylige «La Collection Memento N°2»-kolleksjonen frontet av Britney Spears

I søksmålet fra denim-giganten heter det at de allerede i 1936 begynte å sette den lille, røde lappen i sømmene på bukselommene sine nettopp som en slags synlig identifikasjon. Her siteres også Levi’s nasjonale salgssjef den gang, Leo Cristopher Lucier, som sa at «ingen annen produsent av overaller kan ha noen som helst annen hensikt ved å sette en farget lapp på en utvendig lomme med mindre det er for å kopiere vårt merke og forvirre kunden».

Og det er nettopp det Levi Strauss mener Kenzo gjør. I tillegg uttrykker de bekymring for nedgang i salg samt det de kaller «uberegnelig og uopprettelig skade» på merkevaren. 

Levi Strauss hevder videre at de har sendt flere såkalte cease and desist-henvendelser til Kenzo, men uten å få svar. Nå saksøker de altså det Paris-baserte motehuset for tapt fortjeneste, og krever både kompensasjon for skadene samt å stoppe videre overtredelser.

Les også: Saint Laurent må betale dyrt for Slimane-exit

Siste artikler

Dette kan du finne på i Oslo i helgen

Enda usikker på hva du skal finne på i helgen? Hva med å sette i gang julestemningen på...

Comprimé: Kapselgarderoben som tåler livet

Comprimé kombinerer tidløs stil med funksjonelle materialer - og vil gjøre det enklere å kle seg godt hver...

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...