Legger ned legendarisk printmagasin

Ringvirkningene av koronaviruset har nådd bladbransjen.

Den pågående pandemien har voldsomme konsekvenser for en rekke bransjer. Mediebransjen er hardt rammet, og spesielt de trykte magasinene står på ytterligere ustø grunn.

Nå kuttes W Magazines printmagasin «på ubestemt tid».

– Bunnen har gått ut av luksusmarkedet, fortalte administrerende direktør til W’ moderselskap Future Media Group til New York Times. Som et resultat av dette skal de nå ha gått inn i det de kaller «overlevelsesmodus».

Flesteparten av de ansatte permitteres, mens nettredaksjonen skal fortsette å lage stoff til magasinets nettsider.

W Magazine ble først lansert i 1972, og skulle dermed snart fylt 50 år. For bare ett år siden ble det solgt av Condé Nast til Future Media Group. Det ryktes at de betalte omtrent 8 millioner dollar, tilsvarende 83 millioner norske kroner.

Denne uken kunne Business of Fashion melde at vi går inn i en tid der magasinene virkelig må bevise at de har overlevelsesevne.

Annonsørene flykter i store monn i forbindelse med de usikre økonomiske tidene, Covid-19 gjør det nærmest umulig å gjennomføre shoots til editorials og cover, og mange journalister og redaktører er i hjemmekarantene.

Det er likevel ikke slik at alle ser helt mørkt på situasjonen. Redaktøren for Vanity Fair Italia, Simone Marchetti, beskriver pandemien som en mulighet til å redefinere publikasjonen og nå ut til et nytt publikum både på nett og på print.

Her er noen av W Magazines mest minneverdige covere fra de siste ti årene:

Les også: Konkurrerende motemagasiner publiserte lik forside