Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Ville du lånt bort klær til en vilt fremmed?

«Sharewear»-tjenestene er i ferd med å etablere seg i Norge.

Moteindustrien er den nest mest skitne bransjen i verden – bare slått av oljeindustrien. Den består av en lang og kompleks kjede av ledd som går fra råmateriale, tekstilproduksjon, klesfabrikker, frakt, forretninger, bruk og – til slutt kast. Mange av leddene i kjeden fører til enorme miljøutslipp og forbruk av vann – det går med 2100 liter vann for å produsere én enkelt t-skjorte. 40% av alle plagg som blir produsert er i tillegg laget av Polyester, som ikke er biologisk nedbrytbart.

Ettersom produksjonen har økt og kleskjedene har senket prisene har overforbruk blitt et faktum. Det resulterer i at nordmenn også kaster stadig mer – hele 5 bæreposer i gjennomsnitt per person i året.

De siste årene har det samtidig begynt å bli mer og mer trendy å bry seg om miljøet – å spise mindre kjøtt, kjøre Hybrid eller sykle til jobben. Å etterstrebe å være en omtenksom, ansvarlig forbruker i alle deler av livet. Når det gjelder moteindustrien er det blitt en økt bevissthet blant folk rundt alle baksidene av det å ha et uendelig bredt og billig utvalg av klær.

Helt i tråd med denne trenden har det den siste tiden dukket opp flere norske såkalte «sharewear»-tjenester, der man betaler for å låne klær i en gitt periode slik at man skal «slippe» å handle så enormt mye nytt hele tiden. 

elle-lisa-kudrow-closet-h

En lignende tjeneste har allerede eksistert i årevis i Amerika med stor suksess, nemlig «Rent the Runway». Men til forskjell fra de nye norske tjenestene som henger seg på trenden med delingsøkonomi, låner man gjennom «Rent The Runway» klær fra et svært lagerbygg med en stor kommersiell aktør bak det hele. Tidligere denne uken åpnet de et nytt kjempestort flaggskip midt på Manhattan. Fra før av har de 5 andre lokasjoner i Statene som låner ut klær til seks millioner registrerte medlemmer.

Anjali Bhatnanger bak siden Something Borrowed – «SoBo» -gjorde grundig research og skaffet seg nyttig brukerinnsikt før hun startet lånetjenesten for å forsikre seg om at dette ville ha grobunn i Norge. Hun gjennomførte gruppeintervjuer og dybdeintervjuer med kvinner fra 15 til 50 år, og en kvantitativ undersøkelse med 115 besvarelser.

– Det vi fant ut er at 60% av jentene vi snakket med var villige og hadde tidligere brukt mellom 1-5000 kroner på en kjole til en anledning de ville være stilige på, en fest på en ny jobb for eksempel, og mellom 5- 10 000 kroner på en kjole til en enda større anledning. 75% av alle vi snakket med var positiv til å låne fine klær av fremmede, og 90% lånte allerede klær av venninner i blant, forteller Bhatnanger til Melk & Honning

profil_bilde_1Hun forteller at det i første rekke handler om å endre folk sine vaner, og senke folks skepsis mot å låne bort til fremmede folk.

– Vår side baserer seg på en «invitation only» løsning der du inviterer dine venner til å bli med, de inviterer sine igjen og så videre. Vi mener at det fører til at folk føler seg litt sikrere på hva slags folk man låner til. Man lager en egen profil, tar bilde av plaggene og tilbehøret man kunne tenke seg å låne bort, og så er det bare å sette i gang. Utleier velger selv prisen, og vi tar 20% av gevinsten og i det inngår det en forsikring i tilfelle noe blir ødelagt. Det er viktig også å påpeke at vi kun godkjenner ting av en viss kvalitet, atså ikke fra billige kjedebutikker, og det kan ikke være slitt eller stygt, sier hun.

Èn kleskjede har også foreløpig kastet seg på utleie-bølgen. I fjor lanserte Filippa K nemlig et tilbud til sine kunder om utleie av plagg. Du betaler 20% av fullpris og får låne klesplagget i 4 dager før du leverer det tilbake.

– Vi vil skape mote hvor holdbarhet er guiden til vekst. Til dels fordi vi synes at dette er det rette, og delvis fordi vi vil fortsette å være et fremgangsrikt selskap i fremtiden. (…) Vi skal fortsette å gjøre det vi alltid har gjort – produsere klær som kan leve lenge både når det gjelder stil og kvalitet. Men det bygger også på sirkulær mote. (…) Vi vil ta ansvar og ta vare på alle ressurser hele veien hvor ingenting overflødig skal skapes. Det innebærer alt fra at de produktene vi skaper lever så lenge som mulig hos forbrukeren gjennom klesverdi og at alle plagg får sjansen til et andre eller tredje liv gjennom second hand eller uleie. I den sirkulære modellen spiller utleie en viktig rolle, foralte Elin Larsson, som er ansvarlig for bærekraftighet hos den svenske kleskjeden, til Melk & Honning tidligere i år. 

Hun påpekte samtidig at de er innstilte på at det kommer til å ta litt tid før utleie blir normalt ettersom det er en stor forandring som må til før folk vender seg til dette.

Professor og leder for instituttet for Markedsføring hos BI, Bendik Samuelsen, påpeker at utleie av klær ikke er helt nytt, men at man tidligere har gjort det ved større anledninger som for eksempel bryllup.

– Det som nå kan synes å skje, er at det kan leies klær til flere «anledninger». Faktum er jo at visse plagg brukes svært sjelden, fordi anledningene ikke byr seg så ofte. Og da kan det jo være like greit å leie som å eie, forteller Samuelsen til Melk & Honning.

Han tror ikke det blir «hverdagslig» at man begynner å gjøre dette med alle klærne i garderoben.

– Men jeg er ingen spåmann og er svært usikker på hvor stort dette kan bli. Jeg tror vi skal ha litt is i magen her: mange vil nok kunne føle det litt «ugreit» å gå i lånte fjær, det kan også ha noe med folks følelse av hygiene/renhet å gjøre – uten at jeg har empirisk belegg for det. Samtidig vil det i et større bilde være samfunnsnyttig om vi får mer effektiv utnyttelse av ressurser, og mindre kasting av blant annet klær. Så større oppmerksomhet knyttet til samfunnsnytten, mer kritiske holdninger til «kasting» av fullt brukbare (ofte lite brukte) klær vil kunne bidra til at dette øker, konkluderer han.

Les også: Elisabeth Stray Pedersen: Norsk designer med fokus på bærekraftighet

Siste saker

Mest lest nå
Les mer