Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Har utleie en plass i moteindustrien?

FilippaK1 Collage

I Melk & Honnings nye artikkelserie fokuserer vi på bærekraftighet i moteindustrien. I vår første del av artikkelserien snakker vi med Fillipa K om utleie av klær.

Å leie det man tidligere har eid har blitt populært de siste årene. Gjennom internett har det blitt skapt en voldsom delingsøkonomi hvor du for eksempel kan leie et hus eller leilighet gjennom AirBnB eller en bil i et døgn gjennom Nabobil. Gjenstandene som ofte blir en suksess innenfor utleie har til felles er at de har høy verdi, men et lavt bruksområde, noe som også er tilfellet for klær og tilbehør, skriver Business Of Fashion. Så, har utleie en plass i moteindustrien?

Melk & Honning har tatt en prat med Elin Larsson som er ansvarlig for bærekraftighet hos Filippa K om deres tilbud om leasing av deres kolleksjoner.

I fjor lanserte nemlig Filippa K et tilbud til sine kunder om uteleie av plagg. Du betaler 20% av fullpris og får tilgang på klesplagget i 4 dager, før du leverer det tilbake. Det svenske klesmerket tar dermed av seg rens, så du slipper å bekymre deg over å returnere et møkkete plagg.

– Vi vil skape mote hvor holdbarhet er guiden til vekst. Til dels fordi vi synes at det er det rette, og delvis fordi vi vil fortsette å være et framgangsrikt selskap også i framtiden. Vi har funnet fram til et manifest som beskriver hvordan vi skal komme oss dit. Vi skal fortsette å gjøre det vi alltid har gjort – produsere klær som kan leve lenge både når gjelder stil og kvalitet. Men det bygger også på sirkulær mote, forteller Larsson til Melk.

Les også
To norske modeller i Vogue Arabia

FillipaK 2 Collage

Sirkulær mote tar utgangspunkt i en sirkulær økonomisk modell. I motsetning til en lineær økonomisk modell, som er basert på at man utvinner ressurser, produserer, bruker og kvitter seg med søppel eller forbrenning, så er sirkulær økonomi basert på gjenbruk, reparasjon, oppussing, forbedring og materialgjenvinning i et naturlig kretsløp hvor færrest mulig ressurser går tapt.

–  Vi vil ta ansvar og ta vare på alle ressurser hele veien hvor ingenting til overs skapes. Det innebærer alt ifra de produktene vi skaper – at vi forsikrer oss om at produktene lever så lenge som mulig hos brukeren gjennom klesverdi og at alle plagg får sjangsen til et andre eller tredje liv gjennom second hand eller utleie før helt til slutt, når plagget er fullstendig utslitt, man får de tilbake for å kunne gjøre nye tekstilfibre av dem igen. I denne sirkulære modellen spiller utleie en viktig rolle, påpeker Larsson.

Filippa K vil gjennom deres fokus på bærekraftighet hjelpe kundene til en mindre og smartere garderobe, som man gir verdi og tar vare på – og kan oppdateres på nye måter gjennom for eksempel second hand eller utleie. For hvem har vel egentlig plass til alle disse klærne i de små leilighetene i storbyene?

– Utleie er dermed en måte for oss å kunne tilby kundene en sjanse til  å opppdatere sin garderobe uten å bidra til overkonsum. Som kunde kan du leie de plagg du ikke bruker like ofte, som til fest, bryllyp eller en spesiel reise.

FilippaK 3 Collage

Har plagget blitt leid tidligere får du det til en billigere pris, og har du lyst til å kjøpe plagget du har hatt i 4 dager kan du bare betale den resterende summen.

Les også
Kjenner du til det norske smykkemerket Afrodite by MG?

– Flere av kundene som leier klær har til slutt kjøpt plagget, og på den måten har jo kundene fått sjangs til å prøve hvordan klærne passer inn med resten av garderoben og kjenne etter om det er ett plagg man trives i. Dermed minsker man risikoen for feilkjøp, og det er jo også positivt, sier Larsson.

Larsson forteller at det har vært mye oppmerksomhet rundt deres nye tilbud, men at mange fortsatt er skeptiske. I Sverige har tilbudet kommet lengst, men også i Oslo og Bergen er det mulig å leie Filippa K sine kolleksjoner.

– Vi er innstilte på at det kommer til å ta litt tid før uteleie blir normalt, det er en stor forandring som må til – og det pleier å ta tid. Vi jobber kontinuerlig med å tilpasse tilbudet slik at flere kunder blir fristet til å teste det. Da innser de hvilket fantastisk tilbud dette er, avslutter bærekraftsjefen hos Filippa K.

Les også: HVRMNNSN – bærekraftig norsk luksusmerke

Siste saker

Mest lest nå
Les mer