Hijaber kommer i utallige farger og design og da Dolce & Gabbana laget noen egne for et år siden, var det til et publikum med delte meninger.
Nylig ble det rettet mye oppmerksomhet mot Kanye West, eller snarere en av hans modeller, ettersom Halima Aden matchet Yeezy Season 5 med en hijab på hodet.
Mange fikk også hakeslipp da Aden gikk ut på scenen i hijab og burkini under en missekonkurranse. I disse dager fronter hun en av Carine Roitfelds ti forsider av «CR Fashion Book» som kommer ut en gang i året.
Les også: Carine Roitfelds flaueste øyeblikk i motebransjen
Nå har også Nike skjønt at hodeplagget ikke har tenkt å forsvinne med det første, da sportsmerket våren 2018 tilbyr en sporty modell. Den puster nok litt bedre enn tidligere alternativer? Dette gjør Nike til det første store sportskonsernet som faktisk går i disse baner og ifølge CNN har designprosessen vart i hele 13 måneder.
Med seg i prosessen hadde de blant andre Zahra Lari, en kunstløper fra Abu Dhabi. Hun kan fortelle at hun både ble lykkelig og emosjonell av å se Nike jobbe seg frem til en sporty hijab.
– Jeg har prøvd så mange forskjellige hijaber for opptredener og… Så få av dem fungerer for meg. Men jeg tok denne på for en snurr på isen og ble helt blåst av banen av passformen og lettheten, uttaler en fornøyd Lari.
Se også: Nike sitt uvanlige kjendissamarbeid