Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Kraftige reaksjoner på Adidas puppe-kampanje
Fra en tidligere Adidas-kampanje med Karlie Kloss. Foto: Adidas

Kraftige reaksjoner på Adidas puppe-kampanje

– Dette er smakløst, skriver en.

I en tid der scrollingen vår har nådd ny høyder mens oppmerksomhetsnivået har gått ned, skal det litt til for å få folk til å stoppe opp. Det klarte likevel Adidas da de slapp sin nyeste kampanje sent forrige uke.

Den tyske sportsgiganten forsøkte nemlig å bruke et av de eldste triksene i boka; nakenhet.

For å vise frem at sports-bhen deres passer for de aller fleste, hanket de nemlig inn 25 damer som ble fotografert toppløse. Disse bildene er stilt side om side i et rutenett, med caption ##SupportIsEverything.

Dette har ikke falt i god jord hos alle.

Nå har det kommet kraftige reaksjoner på Adidas puppe-kampanje.

Les også: Nesespray som selvbruning: – Dette bør man holde seg langt unna, mener kjendislege

https://twitter.com/adidas/status/1491411609180327942?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1491411609180327942%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fhypebae.com%2F2022%2F2%2Fadidas-bare-breasted-campaign-sports-bra-controversy

«Snakk om å objektivisere kvinnekroppen», kommenterer en.

En annen skriver «Er dette en spøk?! Vet dere ikke hvor mange barn som følger dere? Jeg kommer aldri til å kjøpe noe fra dere igjen». En tredje skriver «Dette er smakløst og kvalmende!».

«Hadde dere postet bilder av peniser og sagt «vi lager boxere for alle peniser». Asså, hva i helvete?».

Til The Washington Post sier Adidas at «dette galleriet var ment til å vise hvor forskjellige pupper kan være, ved å vise frem ulike størrelser og former. Målet var å vise hvor viktig god støtte er».

De har visstnok utvidet sortimentet til 43 varianter og 72 størrelser, med G-cup som den største. Ifølge The Evening Standard mener enkelte likevel ikke at det er nok og at det ekskluderer de med en koppstørrelse over G.

Les også
Over og ut for Y/Project

Heldigvis for Adidas er ikke alle like negative.

«Det er fantastisk at de normaliserer kvinnekroppen», mener en. Ifølge The Daily Mirror uttaler en annen at «Som en far til to døtre som drev med sport synes jeg dette er på tide. Mange jenter slutter med sport fordi de ikke føler at de finner sportstøy som sitter riktig».

I etterkant av reaksjonene har sportsgiganten sett seg nødt til å komme med en uttalelse:

«Alle kropper og bryster fortjener å bli vist frem, elsket og støttet, uten sensurering, skam og unntak».

Les også: Den svenske influenceren Matilda Djerf tar av på TikTok – men hvorfor?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer