– Forstår og respekterer vår norske nisjearv.
Ti år har gått siden Holzweiler bega seg ut på det norske moteeventyret sitt med freshe, chunky skjerf som gikk som varmt hvetebrød hos både kjendiser og hvermannsen.
Og mye har skjedd siden starten i 2012. Da merket viste under den første utgaven av Oslo Runway på Operaen i Oslo, hanket de inn den berømte tyske moteprofilen Veronika Heilbrunner til å være stylist for visningen.
Merket har gjort flere motecollabs siden den gang, blant annet med den norske møbeldesigneren Ali Shah Gallefoss og denne kjente artisten, og fjor lanserte de sin første restaurant i trendy Oslobukta i hovedstaden, Holzweiler Platz.
Nå har et kinesisk selskap kjøpt seg inn i Holzweiler.
Det er ventureselskapet Sequoia Capital China som har kjøpt opp en majoritetsaksjeandel i Holzweiler, som et steg i en internasjonalt ekspansjon. Holzweiler-grunnleggerne Susanne og Andreas Holzweiler, og kreativ direktør Maria Skappel Holzweiler, sitter på en minoritetsdel, ifølge Business of Fashion.
Sequoia har merker som Paris-baserte Ami og Sør-Koreanske We11done i porteføljen sin, i tillegg til minoritetsaksjer i luksusnettbutikk-selskapet Ssense og det kinesiske ultra-fastfashionbrandet Shein.
– Samarbeidet vårt med Sequoia Capital China er veldig symbiotisk. Teamet forstår og respekterer vår norske nisjearv og skal støtte oss i den neste fasen av reisen vår, når vi introduserer et nytt globalt publikum til vårt unike lifestyle-tilbud, sier Chloe Long i Holzweiler til Melk & Honning.
Hun mener infrastrukturen, ressursene og den globale posisjonen vil akselerere merket «til neste nivå» – noe merket omtaler som «Holzweiler 2.0».
– Samarbeidet vårt lar oss utvide vår direct-to-consumer business til viktige markeder som Storbritannia, USA og Kina, samtidig som man tar vare på de kunstneriske- og familieverdiene som nåværende Holzweiler-kunder kjenner og elsker, fortsetter Long.
Merket skal satse på en omsetning på 100 millioner euro, med hjelp fra den nye investoren Sequoia, som sitter på stor ekspertise innenfor det kinesiske markedet, ifølge Business of Fashion.
Det stopper heller ikke der. Holzweiler utvider med en flaggskipsbutikk i København i oktober, tillegg til sin første London-butikk våren 2023, ifølge Long.
Så følger butikker i USA og Kina etter som perler på en snor. Neste måned lanseres motefavoritten hos den kinesiske online luksusbutikken Tmall.
– Det er veldig interessant å se den økende apetitten globalt for skandinavisk sensibilitet og estetikk. Og når vi kommer fra Norge har vi et unikt ståsted på dette som vi gleder oss til å dele, sier Long til Melk.
I mars i år ansatte Holzweiler sin første såkalte Chief marketing officer, et strategisk grep etter å ha bygget opp merket i seks og år og skalert opp businessen i tre år, ifølge Business of Fashion.
– Man kommer til visse vekstpunkter hvor man kan ta ting organisk og bygge et solid grunnlag for merket sitt. Men jeg tror at man kommer til et punkt at hvis man ønsker å globalisere merket, trenger man mer in-house kunnskap, men også skaleringen og kunnskapen til en investor, sier Andreas Holzweiler til nettstedet.
Saken ble oppdatert 9. august.