– Drømmen er å skape et globalt merke som assosieres med Norge.
Veskemarkedet har virkelig eksplodert og det skrives opp og ned om den ene it-vesken etter den andre. Felles for dem alle? De er signert enten franske, amerikanske, britiske eller italienske motehus. Typ utelukkende.
Nå har imidlertid et nytt norsk luksusveskemerke kommet på banen.
– Jeg har alltid hatt en lidenskap for vesker og følte at det var rom globalt for et nytt merke fra Norge. Med min businessbakgrunn og motenettverk følte jeg at jeg kunne få det til, sier Taisiya Kostenko, dama bak Serena til Melk & Honning.
– Drømmen er å skape et globalt merke som assosieres med Norge, individuell styrke og å ansees som en ekspert, som bringer tradisjonsrikt håndverk inn i dagens nye verden som stadig er i endring, fortsetter hun.
![serena](https://melkoghonning.no/wp-content/uploads/2022/11/serena2.jpg)
Istedenfor en utdannelse innen mote, har hun heller en bachelorgrad i International Hospitality Business og en mastergrad i International Business. På CV-en hennes står det blant annet jobber innen eventer og filmindustrien.
– Jeg jobbet hos et high-end concierge agency i London, som jobbet innenfor mote, og hadde også internship på Harrods i et år. Det hjalp meg med å forstå kundebehov, fortsetter hun.
Kostenko mener at hun også har god forståelse for moteindustrien takket være ektemannen, Varon Bonicos. Han er filmregissør og står bak dokumentarfilmen A Man’s Story om designeren Ozwald Boateng, som holdt i herrelinjen til Givenchy fra 2004 til 2007 og var den første svarte designeren ved roret til et Paris-basert motehus, ifølge Vogue.
Kostenko har vært gjennom mange prosesser siden hun bestemte seg for å lage det hun omtaler som et «bærekraftig luksusveskemerke».
![taya](https://melkoghonning.no/wp-content/uploads/2022/11/serena3.jpg)
Fra valg av materialer og produksjonsprosesser til avgjørelser av verdikjeder, volum og det visuelle.
– Det er en rekke aktiviteter som må foregå samtidig som et vakkert orkester for å få ting til å skje, og jeg lærer definitivt fortsatt av alle prosessene.
Selv om Serena identifiserer seg som et norsk merke, håndlages veskene i Spania. Det ansees å være et av hovedstedene når det gjelder produksjon av luksusskinnvarer, ifølge Kostenko.
Der bruker Serena et garveri som er en familiebedrift på fjerde generasjonen. Noe som betyr at de «har hatt over 100 år på å forbedre kvaliteten og prosessene».
Garveriet skal ha vunnet priser som et bærekraftig garveri i Europa flere år på rad, ifølge Kostenko.
I startfasen ønsket hun å skape veskene i Norge som et norsk produkt av høy kvalitet. Men noen aspekter, som hun mener er avgjørende når man starter et luksusmerke, satte en stopper for det.
![garveri](https://melkoghonning.no/wp-content/uploads/2022/11/serena-taya-scaled.jpg)
– Produktet må være sublimt og av perfeksjon med stort fokus på detaljer. Og i produksjonen vår i Spania har vi håndverkere med 40 til 50 års erfaring innen luksusskinnvarer. Så håndverket som en kunstform er blitt en tradisjon som går gjennom generasjoner.
Hva tenker du om bærekraft i dagens veskeindustri?
– Å lage en veske består av så mange prosesser, og jeg tror at verdikjeden bør være lokal og at alle involverte bør ha intensjon om en optimal bærekraftig praksis.
Hun mener at kvalitetsvesker kan vare i generasjoner og dermed ikke vil ende opp i søpla.
– Man ser aldri en Chanel-veske på en søppelfylling, eller hva?
– Jeg tror at vi alle bør ta mer ansvarsfulle valg hver dag mot en mer bærekraftig fremtid, og innen mote betyr det høy kvalitet som er laget for å vare og som også har affeksjonsverdi – det er et luksussegment.
Vesker er både investerings- og statusobjekter, mener hun. Når det gjelder garderoben, «trenger man virkelig bare et par vesker som man kan mikse og matche».
![SERENA](https://melkoghonning.no/wp-content/uploads/2022/11/serena-taya-datter-scaled.jpg)
Bak låsen på veskene, dekorert med merkets logo, ligger det en QR-kode med GPS gjemt. På den måten kan Serena gi et ekstra autentisitetsbevis til kundene. Gründeren tror denne teknologien, kalt NFC, er en del av fremtiden.
– Det finnes noen merker som allerede bruker denne teknologien på ulike måter, deriblant Burberry med taggene på klærne og Bottega Veneta og Moncler. Men alle med en litt annen vinkling når det gjelder brukeropplevelsen.
Fargerike vesker har vært en stor trend lenge, med merker som nettopp Bottega Veneta i bresjen. Også Serena sitt sortiment inkluderer flere iøynefallende farger.
Trenger verden enda et merke med fargerike vesker?
![serena](https://melkoghonning.no/wp-content/uploads/2022/11/serena-scaled.jpg)
– Etter å ha opplevd filmfestivalen i Cannes og jobbet med merkevareutvikling, fant jeg ut at apetitten for Serena som et ferskt, nytt merke med sterke verdier var enorm. Og ettersom verden endrer seg forandres også forbrukernes behov, og ambisjonene endrer seg. Derfor tror jeg at Serena, som et merke ledet av kvinner, har en lys fremtid foran seg.
Takket være en pandemi som satte en koronabrems på det hele, fikk Kostenko ekstra tid til å jobbe med merket sitt før lanseringen. Nå lanseres Serena i en tid med uro og krig i Europa.
– Som ukrainsk-russisk er det som skjer i Ukraina nå veldig personlig for meg og selskapet, ettersom vi jobber og jobbet med mennesker i Ukraina. Vi håper at det hele slutter snart, ettersom familiene våre lider en utenkelig virkelighet som ikke bør eksistere i 2022.
– På et globalt nivå ser folk ut til å fokusere på nærliggende problemer som er relevante for dem. Derfor blomstrer moten stadig i noen deler av verden.
Kostenko kan fortelle at hun har fått en forespørsel fra den ledende multibrand-butikken i Ukraina.
– Noe som får meg til å føle meg styrket selv i fæle tider. Mote eksisterer og gir folk styrke, selvtillit og håp til å fortsette.
Les også: Dansk it-merke fyller 20 år