– Da mange gikk i motsatt retning og ble mer basic, valgte vi å være mye dristigere med designene våre.
Motemerket ble etablert i København i 2002 av Christian Dam, og har siden den gang vokst raskt og etablert seg over hele verden. Men i 2019 relanserte han merket for å styrke deres internasjonale tilstedeværelse.
Dam kunne på den tiden fortelle til Melk & Honning at retningen de beveget seg i ikke føltes riktig og at han ikke lenger var like stolt av det de skapte som tidligere. Det var blitt mer kommersielt. Dermed falt valget på å gå tilbake til DNA-et merket hadde i starten og fokusere på kvalitet fremfor kvantitet.
Denne høsten fyller Custommade 20 år – noe som feires med en capsule-kolleksjon i begrenset opplag.
Vi har tatt en prat med Christian Dam og sjefdesigner Anne Rasmussen om hvor merket er i dag – og om den nye kolleksjonen.
– Vi er stolte av hvor vi er akkurat nå som merke, sier Dam til Melk & Honning.
– Det er mer luksuriøst nå og kommer fra hjertet, legger Rasmussen til.
Hun tror grunnen til at merket har lykkes er mye takket være relanseringen for noen år tilbake.
– Det er en fin strategi å være tro mot DNA-et sitt. I dag handler det mye mer om detaljer og det håndlagde. Det er veldig viktig å ha ekstraordinære og enestående plagg som forteller en historie.
Selv om merkets nye strategi kom like før koronapandemien slo ut, gikk relanseringen over all forventning.
– Responsen har vært overraskende bra. Selv under pandemien, da mange gikk i motsatt retning og ble mer basic, valgte vi å være mye dristigere med designene våre. Det hadde en veldig god innvirkning på salgene våre, selv i en tid hvor man ikke fikk lov til å gå ut, forteller Dam.
Det er likevel ikke til å legge skjul på at det er mange danske merker som er i vinden for tiden. Så, hva gjør Custommade for å skille seg ut fra konkurrentene?
Rasmussen forteller at de ønsker å ha overdrevne detaljer og ekstraordinære plagg du ikke finner hos andre merker.
– Vi tror at vi har en fordel ved å være annerledes. Vi ser ikke så mye på hva andre danske merker gjør, fordi vi ønsker å ha noe annet og gjøre ting på vår egen måte, sier hun.
– Det er også mange håndlagde detaljer i våre produkter, legger Dam til.
Bærekraft har aldri vært viktigere eller mer på agendaen, og Rasmussen kan fortelle at det er noe hun jobber med hele tiden.
– Vi gjør vårt beste for å ikke produsere for mye og vi velger tekstiler du kan ha i garderoben din lenge. Det er ikke meningen at plaggene skal legges vekk etter én sesong, forteller hun.
– Det handler mer om å lage de riktige stilene, i stedet for å lage mange ulike stiler, legger hun til.
Derfor er kolleksjonene til Custommade relativt små.
– Vi kan alltids bli bedre, men vi utvikler oss hele tiden, sier Rasmussen.
I begynnelsen av november lanserer Custommade en capsule-kolleksjon for å feire at merket fyller 20 år.
Kolleksjonen består av to ulike kjoler laget av italiensk stoff og to par matchende sko. Men både kjolene og skoene er produsert i et begrenset opplag – med kun hundre eksemplarer av hver.
– Det er som et sett, men du kan alltid mikse og matche våre plagg, sier Rasmussen.
I kjent stil er plaggene detaljrike, med store ermer og volanger. Skoene har store sløyfer foran.
– Jeg er veldig glad i volanger og store ermer.
På spørsmål om hva vi kan vente oss fremover fra Custommade, er svaret klart.
– Dere kan forvente at universet utvikler seg, med fine fasonger og detaljer. De håndlagde detaljene er veldig viktig for oss, sier Rasmussen.
– Jeg ser mye på hvilke farger som trender, men jeg er mer interessert i å lage våre egne trender, avslutter hun.
Les også: Nå er dette tilbake