Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Custommade fyller 20 år
Foto: Custommade

Det danske it-merket Custommade feirer 20 år med en capsule-kolleksjon i begrenset opplag

– Da mange gikk i motsatt retning og ble mer basic, valgte vi å være mye dristigere med designene våre.

Motemerket ble etablert i København i 2002 av Christian Dam, og har siden den gang vokst raskt og etablert seg over hele verden. Men i 2019 relanserte han merket for å styrke deres internasjonale tilstedeværelse.

Dam kunne på den tiden fortelle til Melk & Honning at retningen de beveget seg i ikke føltes riktig og at han ikke lenger var like stolt av det de skapte som tidligere. Det var blitt mer kommersielt. Dermed falt valget på å gå tilbake til DNA-et merket hadde i starten og fokusere på kvalitet fremfor kvantitet.

Denne høsten fyller Custommade 20 år – noe som feires med en capsule-kolleksjon i begrenset opplag.

Vi har tatt en prat med Christian Dam og sjefdesigner Anne Rasmussen om hvor merket er i dag – og om den nye kolleksjonen.

– Vi er stolte av hvor vi er akkurat nå som merke, sier Dam til Melk & Honning.

– Det er mer luksuriøst nå og kommer fra hjertet, legger Rasmussen til.

Hun tror grunnen til at merket har lykkes er mye takket være relanseringen for noen år tilbake.

– Det er en fin strategi å være tro mot DNA-et sitt. I dag handler det mye mer om detaljer og det håndlagde. Det er veldig viktig å ha ekstraordinære og enestående plagg som forteller en historie.

Selv om merkets nye strategi kom like før koronapandemien slo ut, gikk relanseringen over all forventning.

– Responsen har vært overraskende bra. Selv under pandemien, da mange gikk i motsatt retning og ble mer basic, valgte vi å være mye dristigere med designene våre. Det hadde en veldig god innvirkning på salgene våre, selv i en tid hvor man ikke fikk lov til å gå ut, forteller Dam.

Det er likevel ikke til å legge skjul på at det er mange danske merker som er i vinden for tiden. Så, hva gjør Custommade for å skille seg ut fra konkurrentene?

Rasmussen forteller at de ønsker å ha overdrevne detaljer og ekstraordinære plagg du ikke finner hos andre merker.

– Vi tror at vi har en fordel ved å være annerledes. Vi ser ikke så mye på hva andre danske merker gjør, fordi vi ønsker å ha noe annet og gjøre ting på vår egen måte, sier hun.

– Det er også mange håndlagde detaljer i våre produkter, legger Dam til.

Custommade fyller 20 år
Custommade fokuserer på ekstraordinære plagg med håndlagde detaljer. Foto: Custommade

Bærekraft har aldri vært viktigere eller mer på agendaen, og Rasmussen kan fortelle at det er noe hun jobber med hele tiden.

– Vi gjør vårt beste for å ikke produsere for mye og vi velger tekstiler du kan ha i garderoben din lenge. Det er ikke meningen at plaggene skal legges vekk etter én sesong, forteller hun.

– Det handler mer om å lage de riktige stilene, i stedet for å lage mange ulike stiler, legger hun til.

Derfor er kolleksjonene til Custommade relativt små.

– Vi kan alltids bli bedre, men vi utvikler oss hele tiden, sier Rasmussen.

Custommade fyller 20 år
Custommade lager plagg du kan ha i garderoben din lenge. Foto: Custommade

I begynnelsen av november lanserer Custommade en capsule-kolleksjon for å feire at merket fyller 20 år.

Kolleksjonen består av to ulike kjoler laget av italiensk stoff og to par matchende sko. Men både kjolene og skoene er produsert i et begrenset opplag – med kun hundre eksemplarer av hver.

– Det er som et sett, men du kan alltid mikse og matche våre plagg, sier Rasmussen.

I kjent stil er plaggene detaljrike, med store ermer og volanger. Skoene har store sløyfer foran.

– Jeg er veldig glad i volanger og store ermer.

Custommade fyller 20 år
I starten av november slipper Custommade en kolleksjon i anledning deres 20-årsjubileum. Foto: Custommade

På spørsmål om hva vi kan vente oss fremover fra Custommade, er svaret klart.

– Dere kan forvente at universet utvikler seg, med fine fasonger og detaljer. De håndlagde detaljene er veldig viktig for oss, sier Rasmussen.

– Jeg ser mye på hvilke farger som trender, men jeg er mer interessert i å lage våre egne trender, avslutter hun.

Les også: Nå er dette tilbake

Siste saker

Mest lest nå
Les mer