IKEA til M&H: – Vi er smigret

Publisert:

Del innlegg:

Hele Norges bærehjelp til klesvasken fikk et realt high fashion-løft da Balenciaga lanserte en blåkopi (bokstavelig talt) av IKEAs ikoniske FRAKTA-bag i april.

Prislappen er på svimlende $2,145 og således utilgjengelig for oss dødelige, men de positive reaksjonene har likevel ikke latt vente på seg. Det har heller ikke skortet på kreative alternativer til den dyre versjonen av baggen.

Bilde av Ikea sin originale blå bag
Bilde: IKEA
Balenciage sin versjon av den blå vesken
Bilde: Balenciaga

Men hva mener IKEA selv om hypen?

Det svenske reklamebyrået Acne var raske på ballen med et humoristisk motsvar til det franske motehuset, men utover det har det vært stille fra møbelgiganten.

Gudrun Lægreid er seniorkommunikasjonsrådgiver i IKEA Norge og forteller til Melk og Honning at hun synes det er både morsomt og smigrende at produktene skaper kreativitet og inspirasjon for andre.

– FRAKTA har vært i vårt sortiment i mange år og har alltid kostet 5 kroner. Vi har fulgt med på de nye modellene som har dukket opp og vet at den brukes på mange måter.

Hvilken FRAKTA vol. 2-modell er din favoritt?

– Var det en sekk eller en rumpetaske? En rumpetaske? Ja, den var fin og siden FRAKTA er laget av et veldig solid stoff så ville den vært praktisk.

Når ville du brukt den hvis du hadde hatt den?

– Den hadde vært perfekt på skogstur!

Hvis du skulle designet din egen FRAKTA vol. 2-modell, hva ville du laget?

– Et eller annet til å frakte noe med, så da ville jeg kanskje laget en sekk.

Melk & Honning har samlet noen av våre favoritter som har latt seg inspirere av FRAKTA:

Kollasj av diverse plagg inspirert av FRAKTA
Bilder: 1/@kaikyle 2/@zhijunwang 3/@nordicstylemag
Kollasj av diverse plagg inspirert av FRAKTA
Bilder: 1/ @signeralkov 2/@frankiecollective 3/@brucehatoo

Les også: Denne mannen elsker å maltraktere favoritt-sneakersene dine

Siste artikler

Jane Birkins veske auksjoneres bort: Med unik hilsen på innsiden

Et av de mest legendariske motesymbolene i historien får nytt liv på auksjon. En Hermès-veske som tilhørte sangerinnen og...

Grace Wales Bonner blir kreativ leder hos Hermès

Et historisk skifte etter 37 år: Den britiske designeren Grace Wales Bonner tar over som kreativ direktør for...

Ingrosso stopper klokkekolleksjon etter plagiatanklager

Bianca Ingrosso og hennes selskap Ani Jewels valgte å stanse lanseringen av sin nye klokke kun timer før...

Luksusvisjon på lavbudsjett: Glenn Martens x H&M

H&M har nok en gang slått seg sammen med en av motebransjens mest spennende designere, og resultatet er...

UGG kombinerer to av årets største trender – og vi MÅ ha dem!

Ballerinasko og UGGs, to klassikere på hver sin sesong, har nå smeltet sammen i én overraskende og genial...

Svært skjønnhetssalg til L’Oréal

At skjønnhet kan være stor business, er det liten tvil om. Nå bekreftes ryktene som lenge har sirkulert...

Mikela Beck lanserer RELY: – Hudpleie skal være ekte, ærlig og ukomplisert

Etter flere år som en av Norges mest innflytelsesrike stemmer innen hudpleie, har hun endelig tatt steget mange...

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...