Mathieu Hagelaars har laget hjemmelagde Yeezys av stoff og rør fra jernvarehandelen, og sokke-sneakers av en IKEA-pose.
Det er gjesp-fremkallende gammelt nytt at sneakers er i vinden. Men midt iblant jordfargede Yeezys og utallige forskjellige versjoner av «Nike Air Max» flytende nedover Instagram-feeden, finnes også noen som har tatt utgangspunkt i sneakers-manien og tatt den et godt skritt videre.
Mathieu Hagelaars står bak det meget kreative sneakers og konsulentbyrået Studio Hagel i Amsterdam. Med en forkjærlighet og nysgjerrighet ovenfor sneakers som strekker seg tilbake til ungdomstida har han latt hobbyen bli til sitt levebrød.
– Jeg bodde i en liten by så vi måtte farte avsted til et større sted i nærheten for å sjekke ut sneakersene på Footlocker eller i skatesjapper. Aller mest digga jeg Nike Air Jordans og Air Max. På den tida måtte du dra til butikken for å høre om det snart ville komme noen nye slipp, du fikk ikke vite det gjennom å sjekke instagram. Det hender jeg virkelig savner den tida, forteller han til Melk & Honning
Nå konsulterer han svære sneakersmerker med AD og design-input, og nederlenderen har blitt kjent for å leke seg heftig med tradisjonelle sneakersmodeller og lage spaca, remixa varianter. Prosjektet heter «MakersMonday».
– Jeg eksperimenterer på ulike sneakers ved at jeg «hacker» dem. Ved å tilnærme meg modeller på fullstendig nye måter får jeg masse idéer til konsepter.
Resultatet er som oftest sko man knapt kunne gått to skritt med over stuegulvet uten å ende i en haug av bein og armer. Til forskjell fra merker som Adidas og Nike sine stadige nye sneakers-innovasjoner for å skape sko som føles lettest, mykest og mest spretten under foten, peker Hagelars sine sko-rariteter mer mot kunst.
Det svenske-flagg fargede «Frakta» bærenettet fra IKEA ble for kort tid siden en viral greie på sosiale medier. Bakgrunnen var at Balenciaga sin nye veske til 18 000 norske kroner var påfallende lik de knallblå posene fra møbelkjeden. Plutselig lot «alle» bare fantasien sette grenser for hvilke moteobjekter de kunne dekonstruere denne til – og Hagelaars var ikke sein på labben. Sist helg postet han en Frakta sokke-sneakers på Instagram som hittil har fått 11 000 likes.
Det franske motehuset, grunnlagt av Cristobal Balenciaga for nesten hundre år siden, har forøvrig selv sluppet sneakers i en årrekke. Hagelaars er glad for at de – og andre merker – som ikke har en direkte sportsbakgrunn, likevel kaster seg på sneakers-gamet.
– Før hadde du stort sett bare store merker som Nike, Adidas og Puma. Nå har du masse ulike merker som bidrar med en veldig interessant input.
Studio Hagel-grunnleggeren mener det er viktig å kjøre sin egen greie – Å ikke bare kjøpe masse sneakers fordi en eller annen kul blogg sier at de er «dope» eller at man kan få solgt dem for haugevis av penger på Ebay.
– Kjøp sneakers fordi du liker dem og kommer til å bruke dem. Ikke tro på hypen! 😉
Les også: Melk & Honnings ekspertpanel anmelder vårens mest aktuelle sneakers