I flere måneder har to av Oslos mest ettertraktede lokaler stått tomme – Karl Johans gate 21, hjørnelokalet ovenfor H&M, og Øvre Slottsgate 12.
Karl Johans gate 21 inngår i Dopheidegården, og huset tidligere Vero Moda. Eier er Christian Ringnes-selskapet Victoria Eiendom A/S – som også er ansvarlig for utleien. Der vil ingen uttale seg, men røper at alle involvert har signert en streng «non-disclosure agreement». Det kan tyde på en utenlandsk og første gangs-etablerende aktør.
Ny kjedegigant
Ryktene rundt Urban Outfitters har versert i ukesvis. Flere ulike kilder peker mot den amerikanske giganten, som i dag driver 238 butikker. Selskapet er allerede godt etablert i Danmark og Sverige, og skal visstnok ha vært på utkikk etter større lokaler i sentrum over lang tid.
Plasseringen mellom H&M, Weekday og Høyer vil være optimalt for Urban Outfitters, med en profil som inkluderer både budsjettvennlig ungdomsklær, ferske designere og luksusvarer.
– Det er ikke overraskende at en aktør som Urban Outfitters vil etablere seg i et av landets mest kommersielle handlestrøk. De føyer seg i så fall inn i en rekke av utenlandske varemerker som ser vekstpotensialet i det norske markedet, sier journalist og forfatter Jorun Sofie Aartun til Melk & Honning.
ZARA flytter?
Noen hundre meter fra hjørnelokalet står Thunes gamle lokaler, Øvre Slottsgate 12, tomme. Anonyme kilder hevder til Melk & Honning at ZARA flytter inn i det gigantiske lokalet, og visstnok skal fylle hele tre etasjer. Om kjedebutikken eventuelt beholder sitt gamle lokale i Karl Johans gate 25 er ukjent, men vår kilde hevder at ‘ZARA Home’ vil ta over.
Den spanske kleskjeden er kjent for å kun godta optimale plasseringer. Allerede på slutten av 90-tallet var de på jakt etter tomme Oslo-butikker, men etablerte seg i Bogstadveien først i 2008.
Etter omfattende oppussing i Bogstadveien og flere måneder stengt i fjor, endte 2014-omsetningen på 221 millioner, ned nesten 20% fra året før. Bunnlinjen ble barbert med hele 40 millioner, til 23,5 millioner.
Hvordan ZARAs eventuelle nye lokaler vil påvirke økonomien vil ikke vise seg før i 2016-regnskapet – butikken anslås innflytting i sent 2015.
Mer luksus kommer
Etter det vi erfarer er det ikke bare kjedene som ser mot Oslo, men også flere internasjonale motehus:
Prada er allerede godt etablert i nabolandene, og har et solid marked i Oslo som Kamikazes mest-selgende merke.
Saint Laurent ekspanderer fort, og ønsker kontroll over utsalgssteder. Merket er allerede hos Høyer og Icon, mens YME introduserer merket til høsten – det kan tyde på at en etablering ligger noen år frem i tid.
Stella McCartney ser mot det asiatiske og skandinaviske markedet, med fokus på strikk- og ullvarer. Den britiske designeren har allerede vært på plass i Stockholm i flere år.
Enten det er luksussegmentet eller budsjettvariantene som skal fylle hovedstadens ledige lokaler, ønsker vi butikkene varmt velkommen.
Les også YMEs nye struktur