YMEs nye struktur

Vi gjør oppmerksom på at deler av teksten er endret og oppdatert etter kommentarer fra YMEs ledelse

Åtte måneder etter åpning er konseptet fortsatt omdiskutert og myteomspunnet.

yme1

Mote- og livsstilbutikken startet i det små i 2012, initiert av grafisk designer Nicolai Schaaning Larsen og tidligere Henrik Vibskov-sjef Robert Fagerström. Sistnente gikk ut før åpning, men Schaaning Larsen fortsatte arbeidet og sikret investorer.

Med mål om å bringe en internasjonal motescene til Norge, er butikken sentralt plassert i nyoppussede Paleet i Karl Johans gate. Den tunge merkelisten inkluderer blant annet Lanvin, Rick Owens, Maison Margiela og Jacquemus. Med egen bokkafé, planlagt takterrasse og en varepakke som strekker seg fra streetwear til high-end via contemporary, er YME utvilsomt Norges mest ambisiøse moteprosjekt.

yme6

Overbudsjettering

At oppstartfaser er tungt er intet nytt, spesielt ikke i en industri preget av nedgangstider og usikkerhet. Synergien mellom netthandel og fysiske butikker er enda uavklart, Norges økonomiske fremtid vakler med usikre olje- og eiendomspriser, det meldes ukentlig om butikknedleggelser.

Samtidig satses det knallhardt på luksussegmentet i Oslo sentrum. Søylen Eiendom står i spissen, og leier blant annet ut til Høyer Egertorget – som i år kunne melde om et positivt driftsresultat på snaut to millioner kroner, to år før forventet. Varemagasiner og merkevarebutikker fyller sentrumsgatene, med bedre kalkyler og større, finansielle muskler.

yme2

Moteindustrien selv har ønsket YME velkommen, redaksjonelt som privat.

– Oslo trenger helt klart flere ambisiøse motebutikker. Jeg har handlet en kjole til min kone der selv, men det kan tenkes at damene på 40 pluss, som driver luksussegmentet, er mer interessert i Louis Vuitton og Gucci enn belgisk street-fashion, sier Anders Kemp fra D2.

I dag ser butikken, som henter inspirasjon fra internasjonale butikker som italienske 10 Corso Como og franske Colette, ut til å lide under overbudsjettering. Flere ansatte skal ha blitt permittert den siste tiden, inklusiv Schaaning Larsen selv.

– Jeg var faktisk på Corso Como for noen uker tilbake, selv om jeg ikke handlet der, er det jo et inspirerende sted å henge. (Carla) Sozzani (grunnlegger av 10 Corso Como, journ.anm) har lykkes i å lage et møtested. Der er kanskje ikke YME enda – men sånt tar jo tid, sier journalisten.

Skyhøy omsetning

Y Holding AS, et av flere selskaper knyttet til YME, står oppført med en aksjekapital på åtte millioner kroner. Daglig leder Richard Scharnke hevder nesten hele denne summen har gått til vareinnkjøp. Melk & Honnings egne regnestykker viser et behov tilnærmet det samme, ikke medregnet en oppussing som visstnok skal beløpet seg til titalls millioner. Leiekostnader på nærmere 1000 kvadratmeter i Oslo sentrum vil ordinært ligge på mellom 500- og 700.000 i måneden. Etter det M & H erfarer har butikken en svært gunstig husleieavtale. Enkelte har hevdet at husleien er gratis de første to årene, dette tilbakeviser imidlertid Scharke.

Med utgangspunkt i en husleie på 100.000 vil YME være avhengig av en minimum omsetning på 2,5-2,6 millioner pr måned – eller ca 100.000 pr dag. Dette for å gå i null, dekke lønnskostnader og gjenoppbygge en innkjøpkonto på åtte millioner pr sesong.

Om full husleie på anslått 500.000 skal betales vil YME, med en ordinær varehandelkalkyle, være avhengig av en tredobling i omsetning, til 4,1-4,2 millioner kroner pr måned (165.000 pr gjennomsnittsdag).

Til sammenligningen omsetter Louis Vuitton i Akersgata for ca 6,2 millioner pr måned, mens Kamikaze Donna i Hegdehaugsveien ligger på ca 1 million (begge pr 2013).

De fleste klesbutikker bruker 2-4 år på å gå i overskudd.

Nye merker introduseres

yme3

Nå er flere fra det opprinnelige innkjøpteamet erstattet av Petter Nordbø. Han var deleier i Sole Service, og har vært en pådriver for butikkens nye streetwear-satsning, med merker som Nike, Y-3 og Reebok. Enkelte tungsolgte merker, deriblant svenske AltewaiSaome kuttes fra sortimentet, mens flere nye merker kommer inn – deriblant som ATP Atelier, Dagmar og Norse Projects. I februar var forøvrig YME eneste Norge-butikk tildelt adidas Yeezy Boost, merkets omtalte designsamarbeid med Kanye West.

At motebutikken kvier seg for kommersielle samarbeid er hvert fall sikkert – i høst skal de angivelig ha takket nei til Britney Spears sin undertøyslansering.

Alle foto, Paleet / YME.