Gode nyheter for den svenske klesgiganten.
H&M topper listen over verdens mest transparente motemerker, ifølge Fashion Revolutions rykende ferske Fashion Transparency Index-rapport.
Rapporten gjennomgår og ranker 250 av verdens største motemerker ut i fra hvor åpne de er om sosiale forhold, og tar faktorer som blant annet dyrevelferd, biologisk mangfold, tvangsarbeid og lønn i betraktning. Det er merker med en årlig omsetning på mer enn 400 millioner dollar innen mainstream og luksusmote som er med i oversikten.
– Vi er veldig glade for å bli rangert som nummer én i Fashion Revolutions seneste liste over de mest transparente motemerkene i verden. Initiativer som Fashion Revolution er viktige for å øke bevisstheten rundt spørsmål for hele tekstilindustrien – som åpenhet, trygge og gode arbeidsforhold og behovet for et skifte mot en sirkulær økonomi. Åpenhet er avgjørende for at kundene kan ta informerte valg, og er også en viktig pådriver for en positiv utvikling mot en mer bærekraftig motebransje generelt, sier Kristin Fjeld, kommunikasjonsansvarlig i H&M Norge til Melk & Honning.
Også Gucci får klapp på skulderen som det mest transparente luksusmerket, mens Bally, Max Mara, Elie Tahari og Tom Ford ligger helt i bunn av listen.
Faglig leder i Fashion Revolution, Carry Somers, sier til WWD at rapporten nå er mer aktuell enn noensinne grunnet koronakrisen.
– Krisen har kastet lys over de systemiske problemene i bransjen, og avslørt hvor skjørt systemet egentlig er. I flere tiår har merker jaget stadig billigere produksjon og fabrikker som operer med umulige marginer. Som en konsekvens er arbeidernes lønninger og rettigheter under press.
Les også: Dårlig nytt for klesbransjen