Har Gina Tricot kopiert Sporty & Rich?

Publisert:

Del innlegg:

Se bildene og døm selv.

Svenske Gina Tricot har eksistert i mer enn 20 år, og satser på rimelige, trendy klær.

Nå kan det se ut til at den nordiske klesgiganten har latt seg inspirere av et hot, New York-basert trend-merke – og det kanskje litt vel mye?

Sporty & Rich har tatt av den siste tiden. Merket ble startet av Emily Oberg i 2014, som både et påstått bærekraftig livsstilsmerke og et mood board. Hun lager fresh athleisure, med tydelig inspirasjon fra både 80- og 90-tallet. Tenk paparazzi-bilder av Prinsesse Diana iført sykkelshorts og collegegensere.

Under koronakrisen, lockdown og WFH har joggeklær fått en ny relevans, og annenhver influencer har postet bilder av seg selv iført plagg fra Sporty & Rich. Her hjemme er det blant annet trend-butikken Moniker på Valkyrien i Oslo og YME Universe som fører plaggene.

Designteamet til Gina Tricot ser også ut til å ha fått med seg merkets popularitet. For enkelte av plaggene som nå selges via den svenske kleskjedens nettsider er nemlig svært like Sporty & Rich sine. Melk & Honning har mottatt tips fra flere lesere som mener dette grenser mot kopiering.

Påskriften «wellness» er riktignok byttet ut med «wellbeing», men ellers er likheten relativt påfallende.

Les også: Kleskjede lanserer kolleksjon med brukte klær

Sporty & Rich har satset hardt på å pushe helse og velvære som en del av konseptet sitt, noe som er gjennomgående også på deres Instagram-konto.

Dette ser Gina også ut til å ha bitt seg merke i. De har nemlig også lansert andre gensere med påskrift som «Recharge & find balance», «Athletics Club Montréal», og «New York City movement and wellness club».

Dette svarer Gina Tricot nå

Melk & Honning har vært i kontakt med Gina Tricot, og spurt blant annet om hvor de har har hentet inspirasjonen til disse konkrete plaggene fra, og om Sporty & Rich i det hele tatt har vært på moodboardet.

Vi spurte også om de ser likheten, både når det gjelder design og slogans – spesielt mellom genserne med påskriften «wellness» og «wellbeing», begge to i grønt.

«De siste årene har vi arbeidet med og utviklet vårt sortiment innen helse og velvære, siden vi ser at dette er en stor trend i samfunnet. Når det kommer til akkurat denne kolleksjonen har vi hentet mye inspirasjon fra 70-, 80-, og 90-talls vintage sport, som har en sterk innflytelse på trendene nå», skriver Anna Örneblad, Head of Campaigns hos Gina Tricot, i en mail til Melk & Honning.

Melk & Honning har forsøkt å få en kommentar fra Sporty & Rich, som i skrivende stund ikke har besvart vår henvendelse.

Sporty & Rich også ute i hardt vær før

Det skal også nevnes at it-merket også har fått sin porsjon med kritikk. Dette skjedde da de tidligere i år postet et bilde på Instagram der de sammenliknet prisene på junkfood og sunn, ren mat, der sistnevnte var billigere.

Oberg delte også bildet på sin egen Stories der hun skrev «Slutt å lag unnskyldninger! Å være sunn er ikke bare for de privilegerte!».

Dette fikk folk til å reagere kraftig. Mange uttalte at hun tydeligvis ikke har innsikt i hvor vanskelig det er å få tak i den typen mat mange steder i verden. Sporty & Rich-grunnleggeren valgte å stenge både kommentarfelt og gjøre begge Instagram-kontoene private. En klassisk strutseaktig stikke-hodet-i-sandet-taktikk, som ikke falt i god jord.

Det hele endte med at hun måtte gå ut med en beklagelse.

Les også: Gina Tricot innfører utleie av klær

Siste artikler

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...

Janka Polliani lanserer eksklusiv jakkekolleksjon med Villoid

Denne høsten går moteprofil Janka Polliani fra front-row til designstudio - og resultatet er en kolleksjon som oser...

Dette er kåpen alle vil ha denne vinteren

Klassikeren som aldri går av moten, har fått en oppgradering denne vinteren - og den lille detaljen gjør...

Olivier Rousteing forlater Balmain

Balmain kunngjorde i dag at motehuset og kreativ direktør Olivier Rousteing har valgt å gå hver sin vei...

Få julebordsgløden med Sophie Elise – hennes beste tips til vinterens selvtillitsboost

Nå som mørket senker seg og julebordsesongen er rett rundt hjørnet, er det lite som løfter humøret mer...

Menneskelig innsikt møter teknologi: This Is Creative satser på Performance Marketing

Det kreative kommunikasjonsbyrået This Is Creative tar et nytt strategisk steg. Etter mer enn 20 år i skjæringspunktet...