Bilde via Vogue UK

Han er moteverdens mest mystiske mann

Nå kommer dokumentaren om Martin Margiela.

Siden han ble uteksaminert fra Royal Academy of Fine Arts i Antwerpen i 1979, har Martin Margiela vært en av moteverdens mest mystiske karakterer. Selv om han ikke rent direkte var en del av kultcrewet The Antwerp Six – som alle gikk ut av den belgiske moteskolen året etter Margiela – blir han gjerne nevnt i sammenheng med dem.

Alle sto de noe på siden av det tradisjonelle motesystemet, var sterkt influert av Comme des Garcons-designer Rei Kawakubo og hadde avant-gardistiske tendenser.

Etter Antwerpen flyttet Margiela til Paris, der han blant annet jobbet for Jean Paul Gaultier, før han startet sitt Maison Margiela sammen med Jenny Meirens i 1989. Merket fikk kjapt en trofast kundegruppe, som blant annet satte pris på belgierens anti-fashion-vibber og de noe teatralske visningene på gjerne uventede lokasjoner.

Blant Margielas viktigste bidrag til motehistorien er bootsene Tabi. Bilde via Hypebeast

Mellom 1997 og 2003 var Margiela kreativ leder for Hermés’ damelinje. Til tross for at han hadde en såpass høyprofilert stilling, i tillegg til å drive sitt eget suksessrike it-merke, valgte han å holde en ekstremt privat linje.

Han sa i lang tid nei til alt av intervjuer og det fantes lenge ingen bilder av han – med unntak av et portrett fra 1997 tatt av Marcio Madeira. På denne måten klarte Margiela å skape en voldsom grad av mystikk rundt seg og sin person, noe som vanskelig skal gjøres nå i selfiens og mobilkameraets tidsalder.

Om kort tid vil man for første gang få et innblikk i livet til den hemmelighetsfulle karakteren med dokumentaren Margiela: In his own words.

Les også: M&H tipser: Åtte fantastiske motedokumentarer

Ifølge nettsidene til Dogwoof, produksjonsselskapet som står bak, vil «moteverdenens Banksy» avsløre tegninger, notater og personlige ting for å gi seerne en eksklusiv titt inn i hans visjon og karriere.

En Instagram-konto kalt @margielainhisownwords er også lansert i forbindelse med at den – foreløpig ukjente – premieredatoen nærmer seg.

Se dette innlegget på Instagram

We are proud and happy to announce a first festival selection by @docnycfest #docnyc for #margielainhisownwords – Documentary directed by #reinerholzemer @reinerholzemer Produced by #reinerholzemer and Aminata Productions @aminata.sambe , music by @deus_band #deusband , editor @helmarjungmann – Graphics by @studiodaoudi – Photograph by @marinafaust #marinafaust – International Sales @dogwoof #dogwoof #martinmargiela #maisonmartinmargiela – MMM shows by #villaeugenie @villaeugenie #palaisgalliera – Make up by @ingegrognard #ingegrognard #fashionmyth #fashionweek #parisfashionweek #maisonmargiela #margiela #documentaryfilm #fashiondocumentaries #filmfestivals #documentaryfilmfestival #internationalfilmfestival #fashionfilmfestival #vlaamsaudiovisueelfonds #flandersimage #fffbayern #dfff #casakafkapictures Belgian tax shelter #arte #rtbf #vrtcanvas – @uplink_film @nfpfilms @pioner_cinema International – Release dates to be confirmed later – follow @margielainhisownwords for more info in the coming months

Et innlegg delt av margiela_in_his_own_words (@margielainhisownwords)

Den nå 62-år gamle Margiela bestemte seg for å forlate merket han startet i 2009. Hva som var årsaken til det er ikke kjent. I de påfølgende årene tok et anonymt designteam over, før John Galliano gikk inn i rollen som kreativ leder for merket i 2014.

Les også: Louis Vuittons kreative direktør ut mot Trump