Bytter ut Milano Fashion Week med Paris.
Torsdag kunne motenettstedet WWD melde at italienske Gucci trekker seg fra moteuken i Milano – til fordel for Paris Fashion Week.
«Gucci er et globalt merke med dype og pulserende italienske røtter og en fransk aksjonær, Kering». Det sa Marco Bizzari, president og konsertsjef i Gucci til WWD.
«Da Alessandro fortalte meg om sitt ønske om å presentere den nye kolleksjonen i Paris – for å fortsette den franskinspirerte fortellingen – tenkte jeg at dette var en perfekt måte å fortsette den kreative delen i Frankrike».
Den franske motemetropolen vil ønske Gucci velkommen for en engangsvisning i høst. Motehuset, med Alessandro Michele i spissen, vil vise vår- og sommerkolleksjonen for 2019 under Paris Fashion Week i september. Visningen vil være en hyllest til Frankrike.
Bizzari understreker at visningsdatoen markerer «overgangen mellom Milano og Paris Fashion Week», for å unngå å påvirke tidsskjemaet.
«Vi ser frem til å retunere til Milano i februar 2019».
Gucci vil nemlig bare holde én visning i Paris, før de returnerer til Milano i 2019. Motehuset skal også ha planer om å holde et helt spesielt arrangement hos «Gucci Hud», onsdag 19.september. Det er den andre dagen av moteuken i Milano. Detaljene rundt dette er forleløpig ikke kjent.
Gucci begynte sin hyllest til Frankrike allerede i pre fall-reklamefilmen med nikk til 1968, hvor studenter marsjerer og gjør oppgjør mot militæret og den byråkratiske eliten.
Pre fall 2018-kampanjen til Gucci fikk navnet «Gucci Dans Res Rules» som betyr «Gucci på gaten» på fransk:
Hovedbilde via WWD, Gucci
Les også: Holzweiler gjør collab med Køben-basert kultbutikk