Har de tråkket like kraftig i salaten som Balenciaga?
Det går ikke et år uten at at det er et knippe skandaler i moteverdenen. Helt på tampen av 2022 var det likevel en som virkelig stakk seg ut, med Balenciaga som avsender.
Det Paris-baserte motehuset slapp nemlig en kampanje i november der BDSM og barn ble blandet sammen i en meget uheldig miks, for å si det mildt. Dette fikk mange til å se rødt. #BoycottBalenciaga trendet, fotografen bak kampanjen mottok drapstrusler og tidligere Balenciaga-fans som Kim Kardashian, Bella Hadid og Alexa Demie tok fullstendig avstand fra merket.
For å redde sitt eget skinn tok motehuset ned kampanjen, kreativ leder Demna Gvasalia har kommet med en offentlig beklagelse og de saksøkte produksjonsselskapet som hadde stått bak det hele for en kvart milliard.
Foreløpig ser ikke dette ut til å ha hjulpet noe nevneverdig. For et par dager siden ble det klart at Adidas har valgt å avslutte sitt samarbeid med Balenciaga i kjølvann av skandalen.
Nå ser det ut til at Gucci har klart å gjøre liknende feil.
Det italienske motehuset slapp nemlig nylig en kampanje med deres langvarige støttespiller og ambassadør Harry Styles. Der poserer popstjernen i en t-skjorte med en lyserosa bamse på, ved siden av en madrass i barnestørrelse.
Det er dette som ifølge danske Elle har fått mange til å rase mot Gucci.
I kommentarfeltet skriver noen «På tide å kaste ut alle Gucci-ting jeg eier. Adjø, Gucci». Andre kommenterer «La barna våre være i fred! Barna være er ikke en del av deres business!» og «Dette er bare ikke OK».
Flere har også gått hardt ut mot Gucci på Twitter. Blant annet oldebarnet til grunnleggeren av motehuset, Guccio Gucci:
Gucci was created to be the most elegant brand with the highest quality product. The direction it seems to be taking now is concerning. The protection of children should always come first and not be laughed at. #GUCCIHAHAHA #Gucci #Kering #Balenciaga
https://t.co/iLfHo6tgDC— Alexandra Gucci Zarini (@GucciZarini) December 19, 2022
Why does #gucci have Harry Styles, a grown man posing with a child’s mattress and a pink teddy bear t shirt? Im not loving this. pic.twitter.com/1Fc2kIDcjN
— Gillian McKeith (@GillianMcKeith) December 18, 2022
Ifølge det danske motemagasinet har ikke Gucci selv kommet med noen kommentarer i forbindelse med kritikken. I forbindelse med lanseringen av kampanjen beskrev de den likevel ifølge NME som en «performance piece».
Forskjellen i alvorlighetsgrad er likevel ikke til å komme bort fra. Mens Gucci viste én barnemadrass og en bamse t-skjorte, inkluderte Balenciagas kampanje utrolig nok ekte rettsdokumenter fra en pedofilisak.
2023 vil forøvrig by på en ny ære for det italienske motehuset. I slutten av november ble det kjent at kreativ leder Alessandro Michele takker for seg etter sju suksessrike år hos Gucci. Det er foreløpig ikke klart hvem som tar over stafettpinnen.