Før ble du kastet ut av Theatercaféen hvis du hadde på deg jeans. Nå er det muligens innenfor med joggebukse.
Selv om begrepet «athleisure» ble introdusert allerede i 1976 i forbindelse med en sneakersreklame, er det først de siste par årene at trenden virkelig har skutt i været. Nå skal «alle» gå i komfortable og myke treningsklær – uansett ærend.
Men hvordan oppstår egentlig en slik trend og hva er grunnen til at den fortsetter å dominere motebildet?
Athleisure er en trend hvor klær som er designet for trening og andre aktiviteter blir brukt i ikke-sportslige sammenhenger. Typiske plagg er yogabukser, tights og joggebukser som ser ut som gymtøy, men som karakteriseres som moteriktige. Tanken er at treningsklær er på vei ut av treningsstudioet for å ta en større del av hverdagsgarderoben.
Eller som Deidre Clemente, professor ved University of Nevada, så fint oppsummerte det til Businesss Insider: «Athleisure is the new casual».
Athleisure kan minne om streetwear, som har dominert mange av de store motehusene, nesten uansett hva slags linje de egentlig befinner seg på. Men der hvor førstnevnte baserer seg på en sporty og sunn livsstil, har streetwear sitt utspring fra hiphop og amerikansk skatekultur, med merker som Stussy, Palace, Supreme, Noah og ikke minst Gosha, fjorårets store hit, i spissen.
Flere motehus har vært raske til å kaste seg på athleisure-bølgen de siste årene. Chanel, Dior og Louis Vuitton tilbyr couture-sneakers, i tillegg til at catwalkene til motehus som DKNY og Gucci har hatt større fokus på komfort og sport de siste sesongene. Men vi kommer heller ikke utenom å trekke frem de merkene som virkelig har vunnet på at athleisure har stadfestet seg i motebildet. Italienske Stone Island og Moncler og japansk-tyske Y-3, det svært vellykkede samarbeidet mellom Yohi Yamamoto og adidas, er alle tre eksempler på populære merker, som følge av at athleisure har inntatt motebildet.
Vi ser også mange av de seneste mest populære samarbeidskolleksjonene forener nettopp sport og velbehag. Rihanna har gitt Puma ny vind i seilene, Vetements har kastet seg på bølgen ved å inngå et vellykket samarbeid med Champion, adidas har stor suksess med Stella McCartney-samarbeidet og nå senest Alexander Wang-kolleksjonen.
Høsten 2016 ble hovedstaden introdusert for et butikk-konsept som virkelig satset hardt på treningsklær som på grunn av sitt fremoverlente design også kan brukes i hverdagen. Med merker som Alo Yoga, Luluemon, Patagonia og North Face i spissen er Juice ledende på athleisurewear i Norge.
Kyrre Alver i Blender Agency, som står bak Juice, forteller til Melk & Honning at han har tro på at trenden kun vil bli mer aktuelt i årene som kommer.
– Urbane mennesker i dag er både smartere og generelt mer busy enn de var før og stiller dermed høyere tekniske krav til plagg de skal leve i, men også høyere estetiske krav til plagg de skal trene i, sier Alver.
Alver mener at det ikke er utenkelig at det blir en motreaksjon til den sporty livsstilen, men han ser ikke på athleisure hovedsaklig som en trend, men heller som en ny måte å kle seg livet ut på.
– Folk kommer ikke til å slutte å trene, og folk kommer ikke til å stille lavere krav til hva de kler seg i. Snarere tvert i mot. Vi tror det å ta vare på kropp og helse, bry seg om hvilke konsekvenser valg vi tar får for oss selv, og miljøet rundt oss, vil bli gjengs.
Thatiana Hjertun er innkjøperansvarlig og partner i konseptbutikken YME Universe, og tror at trenden oppstod fordi vi lever et mer stressende liv. Hun tviler på at det kommer en motreaksjon med det første.
– Jeg tror stilen har kommet for å bli. Folk har gått fra å være veldig polerte, til å ha et utseende som passer den sporty livsstilen. Det er ingen som pynter seg for å gå på jobb lenger, vi ser ikke så mange Barbies på gata, men heller folk som kan å kle seg praktisk, forteller hun til Melk & Honning.
Videre trekker hun frem at vi i dag har en enorm tilgang på inspirasjon, trender, nyheter og annen informasjon via blant annet sosiale medier.
– Det var jo ingen som hadde Instagram eller Facebook før, men nå er måten andre mennesker kler seg på veldig tilgjengelig og selvfølgelig blir vi påvirket av dette. Hva du har på deg blir også viktigere enn før siden vi er så synlige.
Trender og sosiale medier til tross, moteindustrien skiller seg ikke stort fra andre markeder når alt kommer til alt – som vanlig er det pengene som styrer skuta.
Gunn-Helen Øye er sosialantropolog og trendforsker og understreker at markedet tross alt består av selgere med hovedintensjon om å selge produkter og tjene penger.
– Så er det kunsten å treffe og selge noe som forbrukeren føler at er «meg». Og hva er det disse produsentene ser på? Jo, hvem er du, hvilken livsstil har du, hva regjerer i den vestlige verden? Det er da dette med trening kommer inn, forklarer trendforskeren.
Så er trenden kanskje et resultat av det verdensbildet vi ser i dag, hvor alle skal jogge til barnehagen, gjøre squats i lunsjen og bevise på Instagram at ens midje er smalere enn et A4-ark. Men det kan da ikke være den eneste grunnen?
Øye peker på at vi mennesker har et behov for å markere oss. Hun trekker frem at man før bare trente i flerbrukshall, men at man nå gjerne løper til jobben tre ganger i uka med ungene i sykkelvogn.
– Det spesielle i moderniteten i dag, er grensene er flytende og helt hvisket ut. Det het jo joggesko i gamledager nettopp fordi det var joggesko. Du gikk ut og jogga. Det er morsomt når sånne ting forandrer seg. Hvorfor går man med tights og joggesko i det virkelige livet? Det er for å vise sine verdier og at man er «der». For 10-15 år siden var det forbudt å gå i jeans på Theatercafeen i Oslo, og nå ler du av det. Da ser du hvordan klær får en annen betydning, et annet språk og blir bærer av noe annet, sier hun.
Alver forteller at han mener nordmenn på et generelt nivå har blitt flinkere til å søke seg frem til sitt perfekte produkt i stedet for å ta til takke med det åpenbare.
– Dette har nok mye med at vi reiser mer enn før og får daglig inspirasjon på sosiale medier. Det er mer akseptert å være den man føler for å være og derav bruke produkter som er en forlengelse av den identiteten.
Det kan altså virke som om det er dårlige tider for de som ikke tror eller vil innfinne seg med at valg av klær og hvilken livsstil du lever går hånd i hånd. Eller for å si det med trendforsker Øye sine ord:
– Fortell meg hvem du ønsker å være, og jeg skal kle deg opp.
Les også: Er streetwear-bølgen snart over?