Gjør blå øyenskygge comeback?

Publisert:

Del innlegg:

Ja, mener Kim Kardashian West (og ekspertene).

Den såkalte no-makeup-trenden har lenge stått sterkt både på catwalken og i sosiale medier. Nå kan det tyde på at den er i ferd med å blåse over. For med både 90- og tidlig 2000-tallet i motebildet har det hele blitt hakket mer maksimalistisk, og ja – det inkluderer den blå øyenskyggen.

Du husker den sikkert fra popstjerner som Britney Spears og Christina Aguilera. Nå sverger Kim Kardashian West til trenden som vi allerede har sett på sesongens catwalk hos noen av verdens fremste designere og motehus. Kanskje aller fineste var hos Chanel der Tom Pecheux som vanlig stod bak beauty looken med blå øyenskygge over hele øyelokket opp mot globalen sammen med ferskenfarget blush og rødrosa glossy lepper.

Men hvor anvendelig er egentlig trenden?

– Jeg vet ikke helt hvorfor akkurat blå øyenskygge nå er tilbake, men jeg føler generelt at folk er litt mer utagerende med sminke nå enn de har vært på en stund, sier Tomas Erdis, makeup-artist for Guerlain i Norge, til Melk & Honning.

Chanel SS18

Han mener grunnen til at no-makeup-trenden har stått sterkt så lenge er at det gjerne er nettopp den type trender som blir snappet opp fra visningene fordi «ingen tør å gå med noe annet».

– Men jeg velger å tro at de unge nå er mer vågale, og at Janteloven ikke er like sterk for dem. De er mer rebelske, sier Erdis.

Hans beste tips til trenden er å legge blå øyenskygge inn mot vipperoten i stedet for opp til globalen.

– Da kan det fort se ut som en blåveis, mener Erdis, som også tipser om å bruke en mindre kost for mer kontroll.

Også hårstylist og makeupartist LinnLinnea Jøssang Helgeland, som også jobber som daglig leder ved frisørsalongen Gevir avdeling Frogner, tror mange er blitt mer vågale med makeupen.

– Folk er ikke så redde for å leke med farger, og bruker det stadig mer som detaljer – enten det er fra vippekanten og opp til brynene eller langs vippene, i øyenkroken eller som prikker. De som er mer tekniske legger gjerne sotede øyne med blått og sorte farger, forklarer hun til Melk & Honning.

– Akkurat hvorfor blått er blitt så trendy igjen er vanskelig å si, men det er jo en farge mange liker. Personlig synes jeg det er gøyest med detaljene, og holder meg litt unna full soting med blått.

Blå øyenskygge gjør comeback
Eyeliner fra H&M, Diorshow On Stage Liner i Pearly Turquoise fra Dior kr 325, YSL Couture Palette Collector Make The City Your Playground kr 520, øyenskygge fra MAC i fargen Deep Truth kr 180, øyenskygge fra H&M.

Siste artikler

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...

Test av julekalendere del 2: Hvilken er best?

Høsten er her, og med den kommer starten på årets jaktsesong; jakten på den perfekte skjønnhetskalenderen. Mange av de...

Helgetips: Høstfest og Halloween-verksted i Oslobukta

Lørdag 18. oktober blir det høststemning i Oslobukta når området fylles med lokale smaker, kreative aktiviteter og familieglede....

Denne jakken er overalt nå

Moteverdenens kuleste motehus har talt: Militærjakken er tilbake for fullt. Blant trendsetterne har militærjakken allerede vært tilbake en stund,...

Victorias Secret Fashion Show er tilbake

Etter den store gjenlanseringen i fjor gjør Victoria’s Secret Fashion Show comeback igjen i 2025. Den nye versjonen...

Varner snur etter tungt år – satser på herreklær og digital vekst

Etter flere svake år og dyrekjøpte erfaringer med ungdomsmote forsøker klesgiganten Varner nå å reposisjonere seg. Selskapet, som...

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...