Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

– Jeg forstår at mange stiller seg negative til piller

Mannen og kvinnen i gata har begynt å forstå at skjønnhet kommer innenifra. Det vil mange kapitalisere på. Resultatet er den voksende «beauty supplements»-bransjen.

Tidligere i sommer meldte Business of Fashion at bakmennene og -kvinnene i skjønnhetsindustrien spytter store pengeklyser inn i kosttilskudd. Nå har dette gått fra å være noe man bare finner i helsekostsjappa til middelaldrende damer i egensydde lusekofter, spennende frisyrer og ergonomisk formede sko, til å faktisk bli en trendy «big business» med tidsriktig instagram-vennlig innpakning og markedsføring.

Alle de mest ekstreme sunnhets-freakene, for eksempel verdens minst populære kjendis, Goop-grunnlegger Gwyneth Paltrow, knasker og slurper i seg fargerike piller og miksturer for å forbedre kvaliteten på hår og hud. Og ikke bare dem; ettersom det er blitt et generelt større fokus på og en større forståelse for at skjønnhet faktisk kommer innenifra, er det blitt mer og mer vanlig for hvermannsen å benytte seg av slike typer produkter.

Men hva er egentlig disse «Beauty supplements» – altså «skjønnhets-tilskudd» på norsk? Vel, I bunn og grunn alt som markedsføres med å kunne gjøre deg vakrere, bevist eller ikke. Alt fra alger som har sust rundt i havet, til gurkemeie, kollagen, b-vitaminer, fermenterte grønnsaker, og pro- eller prebiotika for å bedre tarmhelsen, som igjen sies å bedre utseende ditt.

– Markedet er voksende. Kundene er klart mer helsebevisste i forhold til hudhelse og interessen for «Beauty Supplements» øker absolutt, forteller Hilde Sjøtveit, daglig leder hos Beth’s Beauty Center, et eksklusivt senter for skjønnhet, helse og velvære i Oslo, til Melk & Honning.

– Jeg forstår at mange stiller seg negative til piller.

Norske ‘Good for Me’, grunnlagt av Fredric Finzi Gjertsen, har produsert beauty supplements siden 2013. Per dags dato har de 12 produkter i sitt sortiment som alle påstås å bidra til en forbedring av lokker, negler og fjes, blant dem blogger-favoritten «Hair Luxious» som inneholder intet mindre enn 27 ulike vitaminer, urter og ekstrakter.

Les også
9 barer vi vil feire 17. mai på

Markedskoordinator i firmaet, Elena Makridis, understreker at det generelle fokuset på helse og beauty de siste årene har eksplodert, og at det er spesielt to viktige faktorer som har spilt inn på dette.

– Før i tiden var prioriteringene mer rettet mot hus, mat og sikkerhet. I vårt moderne samfunn med den raske teknologiske utviklingen, tilgangen på mat og medisiner, og faktum at folk blir mye eldre, har gjort at vi har rom til å fokusere mer på helse og skjønnhet i løpet av livet. I tillegg er vi mennesker ekstremt utålmodige, vi ønsker «instant gratification», og beauty-tilskudd er med på å gjøre deler av den jobben, samtidig med riktig kosthold og trening, forteller hun til Melk & Honning.

Makridis påpeker at hun forstår at mange stiller seg negative til piller, da en del kanskje ofte opplever å få lovnader om gull og grønne skoger, i tillegg til at mange nok er blitt lurt inn i de såkalte abonnements-fellene.

– Språket som benyttes i en del av markedsføringen kan også virke litt slibrig. Vi har ingen mirakelkur, men vi lager kvalitetsprodukter som inneholder det lille ekstra som kan hjelpe deg i din beauty-regime. Produktene våre er kun et supplement, og er verken ment til å erstatte kosthold eller normal hudpleie.

I akkurat den forbindelse ønsker hun også å stille spørsmålstegn ved hvor optimalt kosthold eventuelle skeptikere til det med å ta tilskudd faktisk har.

– Visste du for eksempel at du må spise omtrent en gulrot for hver betakaroten-kapsel du tar? Og så er det viktig å forstå hva kosttilskudd faktisk er; næring. Hvis man tar en neve med blåbær, klemmer ut vannet og komprimerer det i en tablett, har det da mistet blåbærets næringsinnhold? Nei.

Good for me produktet ‘Hair Luxious’

Spent på utviklingen

Priya Venkatesh, visepresidenten innenfor hudpleie hos LVMH-eide Sephora, som med sine 2300 forretninger er verdens ledende skjønnhets-kjede, forteller at de er utrolig spente på utviklingen og potensialet innenfor denne kategorien.

Les også
Pizza og sushi er overalt på Instagram - hva er greia?

– Vi har sett hvordan livsstilstrender i økende grad beveger seg inn i skjønnhets-segmentet. Det er en generelt større bevissthet rundt dette med at hva du putter inn i kroppen din har noe å si for utsiden, og forbrukerne lærer stadig mer om helse og velvære, forteller hun.

Ashley Lewis, leder for velvære hos tidligere nevnte Goop, forteller at de mest flittige brukerne av kosttilskudd tidligere var den eldre garde.

– Men nå er det de yngre som i stor grad har tatt over, spesielt Millennials, som er mer opptatt av å behandle kroppene sine riktig og diskutere hvordan livsstil kan ha effekt på ulike ting, spesielt huden.

Sjøtveit hos Beth’s Beauty forteller at de har stor tro på beauty supplements, og derfor har forsøkt flere ulike produktserier hos seg. Per dags dato selger de både noe fra merket Regulatpro, som består av essenser med fermentere, vegetabilske ingredienser og hyaluron, i tillegg til grønne næringspulver.

– For oss som salong er det viktig at produktene vi tilbyr bidrar til at kundene får det generelt bra, og at det gir huden næring slik at den holder seg frisk og sunn. Vi vet at problemer med mage/fordøyelse, og stress, påvirker huden negativt. Det å bruke disse tilskuddene gir et godt grunnlag for et bedre resultat av hudpleiebehandlingene våre, forteller hun.

Hun mener det ikke er tvil om at trenden bare kommer til å fortsette.

– Beauty Supplements, sunn mat og sunn livsstil er uten tvil en voksende trend. 

(Toppbildet: via det trendy LA-firmaet «Moon juice», som kréerer beauty- og lifestyle kosttilskudd)

Siste saker

Mest lest nå
Les mer