Fiorucci er tilbake

 Før det var Opening Ceremony og Colette, var det Fiorucci.

Butikken til det italienske klesmerket Fiorucci på Lexington Avenue i New York var stedet Studio 54s stamgjester hang på dagene, drakk kaffe i butikk-kafeen eller kjøpte håndmalte jeans av Jean-Michel Basquiat. Madonna hadde sin første konsert der da hun var 16, Jackie O supplerte garderoben sin med designerklærne deres og Andy Warhol omtale butikken som «alt jeg noen gang har ønsket meg».

Fiorucci representerte alt som var kult på 70-tallet og på fredag relanserte merket i London.

Fiorucci ble grunnlagt av Elio Fiorucci i Italia i 1962. Inspirasjonen kom fra Londons fargerike og lekende stil under samme tid, og fordi Elios far var skomaker, ble hans første produkt gummistøvler i neonfarger. De ble en umiddelbar hit. Gummistøvler ble etterhvert til stretchy jeans som var ekstra generøse mot bakdelen, og t-skjorter med en av butikkens 70 ulike logoer. Flere sier i dag at Elio er mannen å takke for jeans som får rompa til å se bra ut.

En av Fioruccis mange ikoniske plakater. Via AnotherMag

-Det ble en av mine besettelser: Denne ideen om at kvinner ikke skulle gå med jeans laget for menn, men de skulle ha sine egne, fortalte Elio Fiorucci i et intervju han gjorde med i-D Magazine like før han døde i 2015.

Han åpnet sin første butikk i Milano i 1967, hvor han solgte klær han designet selv sammen med plagg fra datidens hippeste designere til Milanos unge og stilige. Han åpnet en andre butikk i Milano i 1974 som i tillegg til å selge mye av hans eget design, solgte bøker, antikviteter og second-hand. En viktig del av sortimentet var også suvenirer med butikkens logo som etterhvert ville bli svært verdifulle.

I 1975 åpnet en Fiorucci butikk i London, men den som åpnet i New York året etter ble desidert den aller viktigste. Butikken fikk fort et rykte som «The daytime Studio 54» og det sies at Andy Warhol var innom hver eneste dag. Han solgte sine frøste utgaver av Interview Magazine i butikken, samtidig som Truman Capote signerte bøkene sine til kunder. Cher, Elisabeth Taylor og en da veldig ung Marc Jacobs var faste kunder. Jacobs sa til New York Times en gang i tiden at i istedenfor å dra på sommerleir da han var 15, tilbrakte han hele sommeren sin i Fiorucci-butikken. Kim Hastereiter, grunnleggeren av Paper Magazine, som også solgte sin første utgave i butikken, sa at Forucci fungerte «fordi det var en nattklubb atmosfære, og en nattklubb er kun like god som dens gjester.»

New Yorks Fiorucci var ikke så mye en butikk, men mer en hang-out for New York unge og kreative, og selv om man ikke hadde råd til klærne kunne man alltids kjøpe seg en blyant eller en kaffekopp med butikkens logo for å føle seg som en del av gjengen. Butikken ble stedet man dro for å kjøpe seg diskoklær man senere skulle danse i på Studio 54 –  og samtidig møte menneskene man skulle danse med. Under diskoens glansdager ble Fiorucci disko-motens mekka.

Butikken stengte dørene en gang på 80-tallet på grunn av pengetrøbbel, og de andre butikkene fulgte etter. Fiorucci var offisielt over i 1990 da Elio solgte businessen sin til det japanske firma Edwin International.

En av Fioruccis første kampanjer. Via i-D

Men nå, 27 år senere, er Fiorucci tilbake. Det tidligere ekteparet Janie og Stephen Scahffer kjøpte merket i 2015 og lanserte på fredag den første kolleksjonen til nye Fiorucci. Kolleksjonen ble vist frem tidligere i år, og er en hyllest til det Elio solgte for 50 år siden med figurnære jeans og grafiske t-skjorter.

Snart åpner de også den første nye Fiorucci butikken i London, etterfulgt av butikker i Milano og New York. Det er opplevelsen av samhold og elektrisitet Janie og Stephen Scahffer har fokusert på når de nå gjenåpner Fiorucci London.

– Verden er så forvirret og mote er ødelagt. Fiorucci er optimistisk og gøy, fortalte Janie i et intervju med Business of Fashion tidligere denne uken.

– Det var aldri kun et mote- eller luksus-merke. Det appellerte til alle. Du kunne gå inn og kjøpe noe, uansett om det var et par jeans eller et postkort. Det er 50 år gammelt, men folk husker de opplevelsene mer enn noe annet, legger Stephen til i intervjuet.

Butikken åpner med tre etasjer på Brewer Street i Soho i London. En hyllest til byen Eli Fiorucci først ble inspirert av for snart 60 år siden. I butikken finnes det en egen cafe, egen denim-avdeling, cocktail-bar og – selvfølgelig – en stor samling suvenirer fra Fiorucci glanstid. Janie fortalte også BoF at «alle tingene inne i butikken er mulig å flytte, så man kan sette alt ned i kjelleren og ha disko på gulvet. Det vil aldri bli kjedelig og det kan se annerledes ut hver gang du går inn». 

Fra den første kolleksjonen til nye Fiorucci. Via BoF

Hovedbilde: Fiorucci 

Les også: Do’s and Dont’s i New York