Nå kommer sminken fra Euphoria
Foto: Instagram/@euphoria

Nå lanserer HBO-serien Euphoria make-up

– Tror folk er klare for å sprite opp livet med farger og glitter, mener norsk makeup-artist.

Det har blitt mye binging av serier de siste to årene. Koronapandemien gjorde mange av oss til sofagriser på hjemmekontor iført loungewear og null makeup (ikke at det er noe galt i det).

I takt med at pandemien sakte, men sikkert begynner å slippe litt tak har flere imidlertid lyst til å pynte seg igjen og eksperimentere med make-up.

Det er derfor neppe en tilfeldighet at seriesuksessen Euphoria snart lanserer sin egen makeup-linje.

HBO-serien har virkelig tatt verden med storm den siste tiden, mye på grunn av moten og ikke minst den fargerike og glitrende makeup-en.

euphoria med makeup
Foto: Instagram/@donni.davy
euphoria
Foto: Instagram/@donni.davy

Bak sminken står makeup-artist Doniella Davy, som også er med på å skape den nye makeup-linjen Half Magic, ifølge Grazia.

Hun er kjent for å skape iøyenfallende makeup-looks som tårer av glitter og fargerike, grafiske eyeliner-streker.

«Hvis folk har sett andre sesong, vil de kjenne igjen noen farger når makeup-linjen kommer i mai. Produktene har vært med i hver episode så langt, spredt utover her og der, sier Davy til Refinery29.

Hun understreker at merket ikke er et cool girl-merke. Det skal være inspirerende.

– Vi ville sørge for at vi tilbyr farger som en person som bruker minimalt med make-up ville like. Hvis noen aldri ville brukt en lyseblå øyenskygge, så har vi andre farger som kan brukes.

– Det er ikke bare crazy farger. Vi ville at det skulle overgå makeup-sterotypien fra Euphoria. Ja, vi er det der. Men her er hva vi kan tilby de som aldri har sett serien. Du må ikke kjenne til serien for å elske kolleksjonen.

donni
Doniella Davy er makeup-artisten som står bak Euphoria og den nye sminkekolleksjonen. Foto: Instagram/@donni.davy

Makeup-artist Tomas Erdis tror sminken i Euphoria er blitt så populært fordi folk ønsker å bli utfordret.

– Da Euphoria kom ga det oss kreativ og fargerik sminke, men ikke nødvendigvis så mye. Det er gjerne bare noen glitterdråper under øynene, sier han til Melk & Honning.

– Jeg tror folk endelig så noe de kunne klare å gjøre selv, og ble gira på å prøve det lille ekstra. Trendene har også inspirert folk til å gå med mer farge og glitter.

Tomas Erdis om Euphoria
Tomas Erdis. Foto: Instagram/@tomaserdismakeup

Han sier selv han elsker glitter, og er derfor ekstra stolt over å være medeier i Glitter Eco Lovers, et glitterkonsept som også bruker nedbrytbart glitter.

Les også
Våre favorittplagg i Butter Yellow

– Alle de fine fargene som glitrer ulikt i lyset er magisk å pynte seg med i ansikt, på hud, klær og i drinker.

– Etter koronapandemien tror jeg folk er klare for å føle at hverdagen er en fest og sprite opp livet med farger og glitter.

At det snart kommer en egen makeup-kolleksjon inspirert av Euphoria, synes han «er supergøy».

– Spesielt fordi det er en makeup-artist som står bak produktene. Hun er den som har skapt DNA-et til sminken og det blir spennende å se hva hun kommer med, sier han og fortsetter;

– Jeg tror folk er veldig klare for å få et komplett sett til å gjøre en slik sminking. Jeg håper at make-upen er miljøvennlig og ikke testet på dyr.

Euphoria er imidlertid ikke den første serien som lanserer make-up. Fra før har også Netlix-suksessene Emily in Paris og Bridgerton gjort det, i tillegg til Killing Eve som skal tilby et helt univers av blant annet make-up og klær.

Anders Mamen, høyskolelektor ved Institutt for markedsføring hos Høyskolen Kristiania, forteller til Melk at det er mange som lanserer egne sminkekolleksjoner om dagen.

– Når mange prøver å gjenta en suksess er det også fare for overetablering i markedet. At det rett og slett kommer for mange merker, sier han.

Mamen påpeker at han ikke har nok kunnskap om Euphoria eller den nye makeup-linjen for å kunne si om det er et merke som kan overleve og bli lønnsomt på sikt.

Anders Mamen
Anders Mamen. Foto: Høyskolen Kristiania

– På en måte kan vi se det som en merkevareutvidelse av serien. En tv-serie er en merkevare, og gode serier er viktige for folk – de knytter seg til dem.

Les også
Skjønnhet fra innsiden

– Et spørsmål når vi ser på merkevareutvidelser er om utvidelsen sees på som relevant for merkevaren. Sminke og tv-serier kan ha en slik kobling.

Han forteller at det er dyrt å utvikle godt innhold, så de som lager innhold må finne flere måter å tjene penger på.

euphoria
Foto: Instagram/@donni.davy

– Det har lenge vært en tradisjon at store tegnefilmer, fra for eksempel Disney, har et univers av lisensierte produkter og leker som bidrar til at produsenten tjener mer penger.

– Fra da ungene var små har vi fortsatt plastikkfigurer av Luke Skywalker og Sally Porsche. Kanskje er dette med sminke fra populære serier en naturlig videreføring av dette.

– I denne sammenhengen tenker jeg kanskje at sminke fra tv-serier blir å sammenligne med leker og klær fra barnefilmen Frozen. Bare at det er rettet mot en annen målgruppe; unge voksne som er opptatt av sminke og utseende, avslutter han.

Les også: Fikk store problemer under innspillingen av suksesserien

Siste saker

Mest lest nå
Les mer