Er fotoknipsing på museum akseptert?

Det florerer av kule folk som poserer foran kunstverk på sosiale medier.

Du kan umulig ha gått glipp av den økende tendensen av folk som bruker helgene og fritiden til å besøke ulike kunstutstillinger, for så å legge ut bilde på sosiale medier og gjerne kjøpe med seg en totebag fra utstillingen – som videre blir flittig brukt i hverdagen.

Har det blitt enda mer trendy å vise interesse for kunst?

Dette spørsmålet tok vi videre til Danby Choi, som er ansvarlig redaktør for Subjekt og kunstanmelder i Aftenposten, og Maja Hattvang som er frilans fotograf, skribent og blogger.

Vil svekke museumsetiketten

Danby Choi / @DanbyChoi

Danby Choi forteller til Melk & Honning at han er for å svekke etikette på museum for at avstanden mellom kunst og folk blir mindre.

– Generelt er jeg for å svekke museumsetiketten noe, jeg mener det ikke skal være kjipt å gå på museum, sier han og legger til:
– Men vanlig folkeskikk må gjelde, folk er på museum for å konsumere uttrykk, ikke nødvendigvis ditt.

At museumsgjester ønsker å knipse bilder mens de besøker en utstilling, har Choi ikke noe imot – så lenge det ikke påvirker anders kunstopplevelser.

– For fem-seks år siden så husker jeg at #ArtSelfie faktisk var en kul ting, forbeholdt oss som leste Dis Magazine. I dag har museer med gode publikumsutviklingtiltak fått vanlige folk til å gjøre markedsføringen for dem. Om de bare er posers er synd for dem, men om posingen deres får flere til å oppleve kunst så blir jeg glad.

Les også
Skjem deg bort med spafølelsen hjemme

At mange av oss ønsker å bli fotografert med kunsten er altså ikke noe nytt eller sjeldent syn, men kan det føles litt kleint å stille seg tilfeldig fremfor et vakkert maleri?

– Ja, det er selvfølgelig litt kleint å bli fanget i sånne øyeblikk, men det samme gjelder folk som «lener seg» til det skjeve tårnet i Pisa eller lignende. Er det ikke like teit å liksom henge seg opp i dem hele tiden, fordi man selv liksom er så kul?, mener Choi.

Han forteller videre at Kusamas utstilling på Henie Onstad i 2016 eller utstillingen til Murakami på Astrup Fearnley tidligere i år, er gode eksempler på akkurat dette.

– I mine øyne var dette de minst interessante utstillingene på både Henie Onstad og Astrup Fearnley, men det er også de utstillingene som har ført til publikumsrekorder hos dem begge. At flere opplever kunst tenker jeg er bra, og posing i sosiale medier har sikkert bidratt mye til utviklingen.

Men kommer den økende fotoknipsingen med noen negative sider også?

– Det kommer så klart med noen utfordringer. At alle har blitt fotografer har gjort det mye vanskeligere å være fotokunstner. Dessuten blir mye mer kunst — selv performance og skulptur — konsumert gjennom en skjerm. Det gjør den mindre verdt, fordi at kunst ofte er opplevelser. Om det dog får flere folk til å oppleve kunsten, synes jeg, igjen, at det er en god ting. Folk må bruke mer penger på kunst og museer, og mindre på konsum og materialitet, mener Choi.

Kunst som statussymbol

Maja Hattvang / @MajaHattvang

Maja Hattvang forteller til Melk & Honning at når du besøker en kunstutstilling bør du snakke lavt, bevege deg sakte og holde deg unna kunsten. Hun mener at det går helt fint å ta bilder, så lenge det er lov, at du begrenser deg, er diskret og ikke bruker blitz.

Les også
Dette er årets vårjakker

– Å bry seg om kunst har alltid vært et statussymbol, men nå har det kanskje blitt litt trendy i tillegg. Å fremstille seg selv som en som går på museum er attraktivt fordi det vitner om kulturell kapital og at man gjør noe mer fornuftig med fritiden sin enn å spille candy crush. I tillegg har det jo en rent estetisk effekt, museer er gjerne strålende bakgrunner for antrekksbilder ol.

Mange museer og spesielle utstillinger lager nå sine egne totebags, som vi kan se mange jenter og gutter gå rundt med. Logo fra Astrup Fearnley i Oslo og Kode i Bergen er populære logoer på totebags. Det kan nesten se ut som at det er blitt et slags statussymbol å gå rundt med en totebag fra et museum.

– Det er nok det museene håper, men jeg tror nok statussymboleffekten til totebags avtok rundt 2010, mener Hattvang.

Hun avslutter med å fortelle at om du vil ha best mulig bilder av deg selv på museum bør du sørge for at det er rikelig med lys og at du holder linjene rette.

Hovedbilde: Instagram @AstrupFearnley

Les også: Ta vare på ullplaggene dine 

Siste saker

Mest lest nå
Les mer