Skal vi tro ryktene på nettet.
Baby Yoda går som en farsott på nettet. Selv Ricky Gervais kunne ikke unngå å nevne baby-versjonen av den kjente Star Wars-figuren under Golden Globes denne uken, da han sammenliknet skuespillerveteran Jo Pesci med den lille blå fyren.
Grunnen til denne plutselig hypen rundt mini-Yoda er Star Wars-spin-offen The Mandalorian som ble lansert på Disney+ i fjor. Superfans spekulerte høylytt på nettet om identiteten og bakgrunnen til The Child, som han kalles i tv-serien. Dette var bensin på bålet for meme-skapere verden over, og Baby Yoda har siden vært overalt å se.
Les også: Er toppen nådd for skjønnhetsmarkedet?
me looking over the new baby yoda memes every week despite not having seen the show and having no idea what’s going on pic.twitter.com/7TQzwGJIXz
— charlotte nicole davis (@cndwrites) 30. november 2019
Nå er en Baby Yoda-sminkekolleksjon kanskje snart er på vei, skriver motemagasinet i-D.
«Flytt deg, Kylie Jenner. Det er en ny skjønnhetsinfluencer i byen. Vi forventer at makeup-artister på YouTube tester ut hans søte, rynkete øyeskyggepaletter veldig snart», skriver de.
Lucasfilm, filmselskapet bak Star Wars, har nemlig sendt inn hele 28 patentsøknader for Baby Yoda-merch, inkludert to for kosmetikk, blant annet innen kategorien «ikke-medisinsk kosmetikk» og parfyme.
Om det er snakk om øyeskyggepaletter i babyblått á la 1995 eller lipkits som skriker Eiffel 65s I’m blue (da ba dee) vil tiden vise.
Det er forøvrig ikke første gang Star Wars prøver seg på beauty-markedet. I slutten av desember i fjor samarbeidetden legendariske makeup-guruen Pat McGrath med selskapet om en sminkekolleksjon i begrenset opplag.