– For å kunne gi bort 300 skreddersydde italienske blazere og dresser holder det ikke å være partner i et advokatfirma. Du må nesten være milliardær.
For et par uker siden skrev Melk & Honning om det som skal være tidens største donasjon fra én og samme person til Fretex. Den bestod av 300 håndsydde italienske blazere og dressbukser – alle i eksklusive materialer som kasjmir, silke og ull signert luksusmerker som Lanvin, Valentino, Versace, Ermengildo Zegna og Brioni. En dress fra sistnevnte har ny en prislapp på rundt 50.000 kroner.
Tirsdag åpnet Fretex på Majorstua dørene til «Herrenes aften» med salg av dressene som gikk til en langt lavere pris hos second hand-butikken med priser fra kr 549 til 3.499. Mange hadde møtt opp for å sikre seg en eller flere av de eksklusive dressene på billigsalg – den aller første i køen skal ha vært på plass timer før dørene åpnet.
Donasjonen har allerede fått massiv mediedekning ettersom den er unik i Fretex’ historie. Men hvem er egentlig den anonyme giveren?
Til Melk & Honning sa innkjøpsleder ved Fretex, Hilde Kjønstad da nyheten slapp følgende om donasjonen og den anonyme giveren:
– Det at vi får inn en slik donasjon velger vi å tolke som at giveren stoler på at Fretex bidrar til å gi disse fantastiske dressene et forlenget liv hos nye eiere. At vi får inn slike donasjoner gjør at vi kan bidra ytterligere til Frelsesarmeens sosiale bidrag for dem som trenger det mest.
Donasjonen kom til Fretex’ terminal på Alnabru, men ingen skal ha visst hvem giveren er. Alle dressene var skreddersydd i størrelse 50/52.
https://www.instagram.com/p/BqjsGNfAzZm/
– Du må nesten være milliardær
Journalist i Dagens Næringsliv Anders Kemp var blant dem som hadde møtt opp tirsdag for å sikre seg noe fra den unike donasjonen.
Til Melk & Honning forteller han at han er ganske sikker på hvem den anonyme giveren er.
– Det står K.R. brodert i skjortene. Giveren var visstnok en slank mann på rundt 180 centimeter. For å kunne gi bort 300 skreddersydde italienske blazere og dresser holder det ikke å være partner i et advokatfirma. Du må nesten være milliardær. Kjell Inge Røkke fits the profile, sier Kemp.
Han tror Røkke kan ha ryddet i klesskapet i anledning 60-årsdagen og kvittet seg med «90-tallsgarderoben».
– Det skader heller ikke Røkkes omdømme å gi bort en slik verdifull samling til et godt formål. Særlig ikke nå hvor han står midt i skyskraper-kontroversen på Fornebu, legger han til.
Da skattetallene for 2017 ble lagt frem tidligere i år tronet Aker-eier Kjell Inge Røkke øverst på formuetoppen i Norge. Han står oppført med en ligningsformue på 20,6 milliarder kroner.

Skjortene fra donasjonen har initialene K.R. Står det for Kjell Inge Røkke? Foto: Privat.
Avkrefter
I en sms til Melk & Honning onsdag avkrefter Kjell Inge Røkkes pressetalsmann, Rolf Nereng at det er Røkke som står bak den anonyme donasjonen.
Innkjøpsleder i Fretex, Hilde Kjønstad sier til Melk & Honning at de ikke ønsker å spekulere i hvem som er den anonyme giveren bak donasjonen.
– Donasjonen er gitt til oss anonymt. Vi respekterer dette og vil ikke spekulere i hvem det kan være.
Forstår linken til Røkke
For andre år på rad kåret Finansavisen i april landets best kledde forretningskvinner og -menn. Mens Gunnhild Stordalen stakk av med seieren på kvinnesiden og konsernsjef i Astrup Fearnley Jon-Aksel Torgersen på herresiden var Røkke å finne på en 4. plass.
Om Røkke sa juryen følgende; «Tyr til amerikanske dresser og tøffe solbriller. Dressene er tilpasset greit. Legger tanker i garderoben, men er ikke alltid like heldig. Skal ha skryt for valg av briller. Virker ikke helt som han følger med i tiden eller oppgraderer garderoben for ofte».

FOTO: SKJERMDUMP FRA FINANSAVISEN. GJENGITT MED TILLATELSE
Redaksjonssjef i Finansavisen, Marius Mørch Larsen, forteller til Melk & Honning at han selv ikke har noe grunnlag for å si om det er Kjell Inge Røkke som har donert dressene til Fretex, men understreker at Røkke var tidlig ute i norsk sammenheng med å bruke penger på skreddersøm og sette pris på gode, skreddersydde kvaliteter.
Mørch Larsen mener også at Røkke er riktig høyde for dressene og at KR er de samme initialene som Røkke hadde på privatflyet sitt før.
– Det finnes mange rike menn med initialene KR, men jeg kan godt skjønne at folk spekulerer i linken til Røkke, sier Mørch Larsen.
PR-stunt?
Mørch Larsen tror ikke donasjonen er et PR-stunt, men at det heller er snakk om noen som antagelig har sett at dressene ikke lenger ble brukt, har visst hva de en gang kostet og kviet seg for å kaste dem.
– Ved å gi dem til Fretex er det et håp om at de både skulle finne gode nye eiere og skaffe penger til en god sak. Sånn sett så håper jeg ikke at alt for mye av klærne havner rett på Finn igjen, men derimot er kjøpt av folk som finner glede i å få tak i plagg de kanskje ikke ville hatt råd til ellers i nær fremtid, sier han.
Hans Geelmuyden, sjef i GKG og GKN, forteller til Melk & Honning at han er spent på å se om den store donasjonen til Fretex var et PR-stunt.
– Nå er det spennende å se hva som skjer i etterkant av donasjonen. Vi får se om det var et ledd i en del av en markedsføringsplan, eller om det bare var et snilt menneske som ville gi denne donasjonen.
Omsetningsrekord
Tirsdagens salg gikk over all forventning ifølge Fretex som kan melde om omsetningsrekord.

Dressene fra Fretex-salget ligger allerede ute til salgs på Finn.no
Allerede nå har noen av dressene dukket opp på Finn.no der de selges til en betraktelig høyere pris enn det de gikk for under tirsdagens kundekveld.
– Kvelden i går var utrolig hyggelig på alle måter. Vi fikk virkelig feiret denne donasjonen. De som stod i kø i timevis fikk julekaker bakt av Fretex og kaffe for å holde motivasjonen oppe. Det var veldig mange fornøyde kunder som fikk innfridd ønsket sitt om å få kjøpt seg en dress, nesten 400 handlet og det var mere enn vi hadde turt å håpe på, sier Kjønstad til Melk & Honning.
Kan dere si noe om hvem som står bak donasjonen?
– Vi vil gjerne takke giveren og det han har bidratt til ved å gi denne fantastiske donasjonen til Fretex. Vi tenker at dette må være en mann med stort hjerte for miljø og mennesker.
Kjønstad avviser at donasjonen er et PR-stunt.
– Dette er absolutt ikke et markedsføringsstunt fra vår side, men en generøs giver som har donert dette til Fretex.
Hovedbilde via Brioni.
Les også: Fransk suksess for norsk motemerke