Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Varner-brødrene kjøper seg inn i Yme

Varner-brødrene går inn som eier og partner i Yme

– Trygt og godt for Yme fremover, mener gründer.

Varner-brødrene kjøper seg inn i luksusbutikken Yme Universe i Oslo. Det melder Dagens Næringsliv tirsdag.

Det er gjennom investeringsselskapet Varner Invest at brødrene Petter, Marius og Joakim Varner, med virkning fra 1. februar, har kjøpt en eierandel på 49 prosent i konseptbutikken. De resterende 51 prosentene eies av ledelsen og gründerne av Yme Universe.

– Vi er glade for å få på plass en langsiktig partner som har vært i gamet en stund. Det tror vi er trygt og godt for Yme fremover, sier Yme Universe-gründer Kenneth Hjertum til Melk & Honning.

Les også: Dette er tallene for de norske motebedriftene

Økt fokus på online

Marius Varner ser på Yme som et spennende og nytenkende konsept, heter det i en pressemelding.

Formålet med samarbeidet skal være å gi Yme større spillerom for å bygge videre på det unike retail-konseptet som har skaffet konseptbutikken oppmerksomhet både her hjemme og internasjonalt.

Hjertum forteller at de har vært på utkikk etter en ny industriell partner, og mener Varner kan bidra med både kapital og kunnskap.

Han forteller at de ønsker å fortsette med en flaggskipbutikk som nå, men med økt fokus på online.

– Varner jobber som kjent med å bygge sin online-virksomhet i Norge og Skandinavia. Jeg tror noe av det som lokket var at Yme har lykkes på nett også internasjonalt.

Slet økonomisk

Yme Universe, som i år kan feire fem år, åpnet dørene i september 2014, men slet lenge økonomisk før de i 2017 gikk i pluss. 2018 ble et rekordår for selskapet med omsetning på 63 millioner og en økning på 30 prosent i online-salget.

Les også
Internasjonal kjendisdesigner står bak årets Rosa sløyfe

– Vi hadde ingen nettbutikk da vi først åpnet butikken. Den har reddet mye av Yme sin fremtid. Med en gang vi fikk nettbutikken opp og stå ble vi kvitt varene uten så voldsomme rabatter som tidligere, sier Hjertum som forteller at de var «sånn ok fornøyde» med 2018.

– Vi hadde budsjettert med høyere tall – opp mot 70 millioner, men merker blant annet at sneakers-hypen fra 2017 ikke helt lenger har det samme trykket, sier han.

– Nå vil vi satse ytterligere på nett, og flytter lagerlokalene ut av 3. etasje i butikken på Karl Johan til fordel for nye lagerlokaler på 1000 kvadratmeter i sentrum. Tredobbelt lagerplass vil være en god plattform for å utvikle Yme videre, avslutter han.

Hovedbilde: Kenneth Hjertum, Thatiana Campelo Hjertum og Jafar Haidar. Foto: Yme Universe.

Les også: Hva skjer når gigantene entrer resell-markedet?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer