Resell er blitt big business. Nå vil de store selskapene ha sin bit av kaka.
Tidligere denne måneden ble det kjent at sportsgiganten Footlocker har gått inn med 800 millioner kroner for å sikre seg en solid bit av kaka i Goat-gruppen, en populær markedsplass for såkalt resell av ekte sneakers.
Ifølge Business of Fashion har Goat, som ble etablert i 2015, en estimert verdi på omkring 12 milliarder kroner.
Footlocker, som ble etablert i 1974, har mer enn 3000 butikker verden over – også i Norge. I 2017 hadde selskapet driftsinntekter på 60 milliarder kroner, men opplevde en markant nedgang det påfølgende året. Det har ført til at grep har måttet tas, blant annet beslutningen om å entre annenhåndsmarkedet via investeringen i Goat-gruppen.
Ifølge de to er planen å «legge en felles innsats i det å bygge ut både de digitale og fysiske retail-plattformene». Det er foreløpig ikke klart om det innebærer å ha førstehånds- og annenhånds-salg under samme fysiske og digitale tak.
Men hva er egentlig status for resell? Har det blitt stuereint? Og hva skjer når gigantene nå entrer markedet? Vi har snakket med ekspertene.
Les også: Er det egentlig innafor med sneakers i snøen?
Resale har blitt «en greie»
De siste årene har sneakers-gamet endret seg fullstendig. Fra å være for de kanskje spesielt interesserte har sneakers blitt noe «alle» snakker om, søker etter og samler på. Sneakers står også sterkt i motebildet, og de store motehusene har for lengst begynt å implementere sneakers i sine kolleksjoner med utsalgspriser nærmere 10.000 kroner.
Samtidig har resale for alvor blitt en greie. Og det er selvsagt dette Footlocker nå håper å kunne håve inn på.
– Sneakers-fanatikere har eksistert i flere tiår, hvor trades og kjøp ofte foregikk på Ebay eller ved personlig meet-up. Disse har også stilt seg i kø for noen releases tidligere, men det er nok de siste årene man har sett at det har eskalert og blitt mer systematisk, forteller Helge Reyes, grunnlegger og eier av sneakers-butikken Pharma i Bergen til Melk & Honning.
Han mener dette er taktikk fra merkenes side.
– Både merkene og butikkene vet å dra nytte av disse eksklusive releasene. Folk stiller seg i kø for å få tak i de eksklusive limited edition-modellene som ellers er vanskelige å få tak i til en retail-pris. Noen står i kø for å selge de videre, andre vil ha de selv. For sistnevnte er dette en hobby, en lidenskap. Disse sneakerheadsene er kanskje mer opptatt av historien, materialer, funksjonen, utseende og designet på skoen.
Med økende etterspørsel etter de mest eksklusive sneakers-modellene, men fremdeles kun et begrenset opplag, har mange privatpersoner – og etter hvert også bedrifter – gjort god butikk på reselling til mange ganger originalsummen.
– Folk betaler proxy for å få andre til å stille seg i kø for dem og investerer i bots på nettet. Samspillet mellom disse har gjort at streetwear-kulturen i dag er blitt større og større. Diverse forum og grupper på nett og sosiale medier har oppstått, hvor kampen om å få tak i sjeldenhetene til rimeligst pris foregår, men også diskusjoner om nye releases og kolleksjoner som er på vei eller droppes i nærmeste fremtid, forteller Reyes.
– I stedet for å jobbe ekstra på matbutikken, står du i kø for å skaffe deg sneakers
Fredrik Josefsson, innkjøper hos YME, er enig i at reselling har blitt en business for noen.
– Vi ser at folk forstår verdien i det, og at det rett og slett har blitt en jobb for visse. I stedet for å jobbe ekstra på matbutikken, så står du i kø for å skaffe deg sneakers, forteller han til Melk & Honning.
– Som butikk ønsker vi jo at skoene skal bli brukt i Oslo for å bygge opp miljøet og interessen for dette lokalt, men på den annen side kan vi jo ikke gjøre annet enn å selge skoene til de som står i køen. Har man lyst på sneakersene så kommer man i tide. Har man ikke tid så kan det hende man må betale ekstra for dem via resell-markedet.
Men den aller største manien har lagt seg, mener Josefsson.
– Tiden der folk sov i fem dager utenfor butikken vår er forbi. Men det hender folk sitter i alle fall et døgn.
Får dobbelt betalt
På nettet foregår imidlertid reselling fremdeles i et rasende og stadig økende tempo. Når Footlocker nå har valgt å holde hender med andrehånds-selgeren Goat betyr det at de vil kunne nyte godt av både det første og det andre salget.
– Hva som konkret blir resultatet av en slik merge blir spennende å følge med på. Kundene vil nok ikke merke noe særlig til det med det første. Men på sikt kan det gjøre det vanskelig for mindre aktører å konkurrere med de store selskapene og deres investeringer. Det kan bli flere av de store og færre av de mindre, sier Reyes, som ser en økende trend.
– Vi har allerede sett at større selskaper kjøper seg inn i kult-brands som Supreme og A-Cold-Wall samt streetwear-konsepter som Sneakersnstuff.
– Hele moteindustrien er i endring, spesielt retail-industrien. Man må tenke nytt. Så at store selskap investerer i yngre og innovative konsepter for å henge med i utviklingen, er bare helt naturlig.
Fredrik Josefsson hos Yme mener også at dette bare er starten på slike type investeringer fra store aktører.
– Det er nok flere av de store produsentene og kjedene som ønsker å få en større bit av kaka ved å gjøre slik som Footlocker, konkluderer han.
Hovedbilde via Getty Images