Disse skjønnhetsproduktene vant under Norwegian Cosmetics Award 2019

Disse vant under norsk kosmetikkprisutdeling

– Har kommet gjennom et meget trangt nåløye.

Før påske gikk den årlige Norwegian Cosmetic Award (NCA) av stabelen på Edderkoppen Scene i Oslo. Det er medlemmer av Kosmetikkleverandørenes forening og Frisørleverandørenes forening som konkurrerer i en rekke ulike kategorier innenfor kosmetikk der produkter som har gjort det godt i markedet i året som har gått nomineres.

Finn Rasmussen. Foto:  Jarle Nyttingnes.

– Årets vinnere har kommet gjennom et meget trangt nåløye når juryen har vurdert alle årets kandidater. Vinnerne stikker seg ut både ved kommersiell suksess i markedet samt innovasjon og nylanseringer i en bransje preget av utrolig sterk konkurranse fra mange merker, sier administrerende direktør i Kosmetikkleverandørenes forening, Finn Rasmussen til Melk & Honning.

Hele 18 forskjellige priser ble delt ut, 16 av dem til årets nylanseringer i tillegg til NCA hederspris og spesialprisen Årets vekstpris dagligvare.

Vinnerne kåres av en uavhengig fagjury bestående av personer med tilknytning til bransjen. Årets jury bestod av sjefredaktør i KK Ingeborg Heldal, kategorisjef i Norges Gruppen Britt Einarsen, markedsdirektør i Vita Nina Fredriksen, innkjøper i Kicks Susanne Karlsson, innkjøper i Hava Group Susanna Maensivu, markeds- og nettsjef i Apotek 1 Gruppen Lise Østlund, sortimentssjef i Coop Ingrid Margrethe Lyngstad og Rasmussen.

– Norwegian Cosmetic Award startet for snart 20 år siden som et internt bransjearrangement. De siste årene har imidlertid både vinnerne og de nominerte brukt NCA i markedsføringen av sine produkter. Det er svært gledelig. Norsk handel har også i økende grad tatt i bruk vinnerlogoer som vises frem i butikkene. Dette gjelder både faghandel, dagligvare, apotek og nettsalg. Dette gir NCA en ytterligere verdi i tillegg til gleden av å vinne sammen med kolleger som jobber hardt hver dag, sier Rasmussen.

Dette er vinnerne av NCA 2019:

Kroppspleie – bred: Cosmica Caring Shower Oil

Juryens begrunnelse: «Dette produktet ble tatt imot med åpne armer av juryen – helt fantastisk. I påføring, opplevelse og effekt har produktet vist seg å levere på sine løfter. Produktet har tatt segmentet med storm og gitt en solid boost og god kategorivekst. Dette er et produkt som effektivt rengjør, gir en fantastisk følelse på huden og etterlater den myk og fuktet i lang tid etter bruk – uten å føles fet selv med sin oljebaserte formulering. En bestselger som blir solgt igjen og igjen og igjen».

2. plass gikk til Palmolive Aroma Oil So Luminous og 3. plass til Piz Buin After Sun Instant Relief Mist Spray.

Kroppspleie – selektiv: Clarins Body-Smoothing Moisture Milk

Juryens begrunnelse: «Vi nordboere er dessverre godt kjent med kaldt og tørt klima, og trenger derfor ekstra mye fukt. Vinneren av denne kategorien holder det den lover og med Aloe vera-ekstrakt tilfører den huden langvarig fukt og etterlater huden myk. Produktet har også en herlig subtil duft av neroli som gjør at du kommer til å kjøpe denne om og om igjen».

Hudpleie – bred: La Roche-Posay Hyalu B5 serum

Juryens begrunnelse: «Vinneren har tilpasset seg markedet og målgruppens ønsker og behov på en ny og fantastisk måte. I et segment preget av det veldig kosmetiske og i sterk konkurranse med store aktører klarte dette produktet å gjøre seg bemerket og bidrar til flott kategorivekst.  
Designet er rent, lekkert, klinisk og gir umiddelbart assosiasjoner til kanalen det selges i. Produktet hevder å levere på fukt og oppstramming, samt gi glød og fylde – et vidunderprodukt som evner å også favne de med den mest sensitive huden».

2. plass gikk til Vichy Liftactiv Collagen Specialist og 3. plass til Cosmica Pure Glow.

Hudpleie – selektiv: Ole Henriksen Banana Bright Eye Crème

 Ole Henriksen Banana Bright Eye Crème.

Juryens begrunnelse: «Årets vinnerprodukt både strammer opp og gir rikelig med fukt til huden. Samtidig har det en lett og luftig konsistens som gjør at make-up blir lettere å legge og sitter bedre gjennom dagen! Selv om årets vinnerprodukt ga handelen hodebry på grunn av hyppige utsolgtsituasjoner, er det ingen tvil om at dette fantastiske produktet har tatt markedet med storm og har bidratt til vekst i kategorien».

2. plass gikk til Elizabeth Arden Retinol Ceramide Capsules Line Erasing Night Serum og 3. plass til Sensai Cellular Performance Extra Intensive 10 min. Revitalising Pad.

Herreprodukt: Clinique For Men Super Energizer

Juryens begrunnelse: «Hvem vil ikke ha en frisk og mindre stresset hud, en hud full av fukt og beskyttelse mot forurensning støv og pollen. Dette produktet innfrir på alle punkter. Et friskt tilskudd til herrekategorien, med en flakong som oser energi. Og som skiller seg ut i hyllene».

2. plass gikk til Clarins Hydra-Sculpt Resculpting Perfector og 3. plass til Vichy Homme deo shirt prot 48h.

Design: Guerlain Rouge G

Juryens begrunnelse: «Noen produkter er så vakre at de må få ligge framme til enhver tid. Vinneren av kategorien «Årets design» er et slik produkt. Vi har den med oss i vesken, lar den ligge framme på stuebordet eller foran speilet bare for å se på de vakre linjene og den gjennomførte designet! Og vi speiler oss i det lille utsøkte speilet hver gang vi legger på et nytt lag med leppestift – juryen var helt enstemmig».

2. plass gikk til Shiseido Daiya Fude Face Duo og 3. plass til Calvin Klein Woman.

Hårprodukt: Define Rå

Juryens begrunnelse: «Når et produkt følges av annonser, som ikke bare kommuniserer hva som er unikt og bra med produktene den er laget for – men også vekker deilige nostalgiske følelser samtidig som den treffer tidsånden perfekt, vel da har du et Kinderegg av en annonse som treffer på samtlige kriterier».

2. plass gikk til Elvital Dream Length og 3. plass til Eleni & Chris ScandiMin The Blonde Collection.

Årets vekstpris dagligvare: Dr Greve innen kategorien hudpleie

Juryens begrunnelse: «Helse- og skjønnhetskategoriene i dagligvare opplever sterk konkurranse. Til tross for dette øker årets vekstprisvinner med 14,3 millioner i 2018 (46,8%). Merket har 23,7% av hudpleiemarkedet i dagligvare, og øker med 8% poeng mot i fjor». 

Hårprodukt profesjonell – pleie: Kérastase Extentioniste

Kérastase Extentioniste.

Juryens begrunnelse: «Vinneren er en serie som hjelper deg med å få det håret du ønsker deg. Produktene inneholder ingredienser som penetrerer hårfiberet for gjenoppbyggelse og forsegler håret fra rot til spiss, andre ingredienser i produktene har en beskyttende effekt på hårfiberet og sikrer et sunt miljø i hodebunnen. Denne sammensetningen bidrar til at du oppnår sterke og motstandskraftige hårlengder, og at du får et langt, sunt og vakkert hår».

2. plass gikk til Bumble and bumble Thickening Go Big Treatment og 3. plass til Redken Brews.

Hårprodukt profesjonell – styling: Bumble and bumble Thickening Great Body Blow Dry Cream

Juryens begrunnelse: «Vinneren er et produkt som raskt blir en naturlig ingrediens i din daglige hårstylingrutine, og som hjelper deg å ta hårstylingen din til nye høyder. Produktet er basert på Emblica-teknologi som tar for seg hvert hårstrå og fyller det med massivt volum, glans og styrke, samtidig som det beskytter håret mot de ødeleggende effektene av varme og kjemiske behandlinger».

2 plass gikk til Sebastian Effortless Shaper ID og 3. plass til Redken Brew.

Reklamefilm: Dr. Greve Sensitiv

Juryens begrunnelse: «Vinneren av årets reklamefilm er tro mot produktene den skal reklamere for. Den er laget i samme ånd, og kommuniserer på en måte som oppleves ærlig og tydelig på hva som gjør disse produktene unike. Den har et enkelt og klart budskap, er tro mot konseptet og oppleves som frisk, naturlig og ekte, og frister kjøperen til å prøve produktene».

2. plass gikk til Cosmica Pure Glow og 3. plass til Define Rå.

Makeup – selektiv: IT Cosmetics Your Skin But Better CC+ Cream with SPF 50+

Juyens begrunnelse: «Vinneren av denne kategorien ble en stor favoritt blant juryen. Dette multivirkende produktet som leverer 7 produkter i ett, hjelper deg ikke bare å vise deg fra din beste side, den hjelper også til at din hud forbedrer seg over tid og beskytter deg mot solens stråler. Lovordene fra kundene hagler over dette nye produktet som fra starten av har blitt en salgssuksess».

2. plass gikk til Sensai Highlighting Concealer og 3. plass til Amberly Cosmetics Singularity Kit.

Makeup – bred: IsaDora Blush Stick’n Brush

Juryens begrunnelse: «Multi-use-produkter er ofte populære både hos kunder og forhandlere. Årets vinnerprodukt er praktisk å anvende og gir et fint resultat på alle hudtyper. Produktet er perfekt å ha med på farten med sin innbygde børste. Det er mer enn bare en blush, det kan også benyttes til øyne og lepper». 

2. plass gikk til NYX Professional Makeup Honey Dew Me Up og 3. plass til L’Oréal Paris Unlimited.

Dameduft: Chloé Nomade

Chloé Nomade.

Juryens begrunnelse: «Årets dameduft tar deg med ut på nye eventyr.  
Med duftnoter fra mirabella-plommer og eikemose får juicen en uimotståelig karakter. Flakongen bringer deg tilbake til røttene av motehuset og har gitt hele merkevaren et etterlengtet løft».

2. plass gikk til Giorgio Armani Si Passione og 3. plass til Versace Dylan Blue Pour Femme.

Herreduft: Prada Luna Rosa Black

Juryens begrunnelse: «Denne duften setter prikken over i-en på kveldens antrekk. Når festantrekket kommer på er denne duften uunnværlig. 
Med ingredienser som Bergamot og Patcholie gir den duften et maskulint uttrykk og karakter. Og i kombinasjon med en base av musk, blir dette en uimotståelig og forførende duft».

Årets lansering: Ole Henriksen Banana Bright Eye Creme

Juryens begrunnelse: «I løpet av året som har gått har det vært mange fine lanseringer. Men det er en av lanseringene som fått ekstra mye oppmerksomhet av juryen. Etterspørselen har vært enorm og resultert i at produktet ble utsolgt over hele landet og hos alle aktører. Vinneren av årets lansering holder det den lover og i våre hektiske liv er dette et produkt som får oss til å se lysere på hverdagen».

2. plass gikk til Redken Brews og 3. plass til Kérastase Extentioniste.

NCA hederspris: Elizabeth Arden Ceramide Capsules

Juryens begrunnelse: «Produkter kommer og produkter går, men noen favoritter vil heldigvis bestå. Årets hederspris går til et produkt som i årevis har holdt seg på topp! Det har vært stadig like aktuelt for både kunder og handelen, og har stått imot nylanseringer og innovasjoner fra alle hold. Kunder over hele landet har lagt sin elsk på disse små vidunderne som gir en unik følelse av luksus og velvære hver gang man åpner er liten kapsel og påfører det fuktgivende serumet på huden».

Hovedbilde: Ole Henriksen.

Les også: Glossier verdisettes til mer enn 1 milliard dollar